De organisatie van de Open Coffee Vught heeft voor de netwerkbijeenkomst van juni weer een Vughtse ondernemer uitgenodigd om over zijn vak te komen praten. Dit keer is dat Daan Schapendonk (43), medeoprichter van Fruitfunk, een verantwoord alternatief voor snoep en snacks voor kinderen. Ton de Kort gaat woensdag 15 juni met hem in gesprek over deze lekkernijen, die vrijwel volledig uit fruit bestaan.
Samen met Rob de Weert richtte Daan Schapendonk in november 2014 Fruitfunk op. Beide heren waren al collega’s in de snoepwereld. Zo was Daan category manager bij Jamin geweest en daarna snoep gaan verkopen voor een leverancier. Zijn gebied: nieuwe landen, buiten Europa. Hij zag daar een groeiende vraag naar verantwoorde voeding. Als vader van twee kinderen nam hij op gegeven moment zelfs geen snoep meer mee naar huis. De conclusie: het moest verantwoorder, met véél minder suiker. De naam Fruitfunk verraadde al meteen de plannen om het niet bij Nederland alléén te houden. “Wereldheerschappij is een ambitie, maar we richten ons vooral op Europa”, lacht Daan.
‘Ambassadeurs’
De verantwoorde snoepjes en tussendoortjes moesten wél gewoon in het snoep-schap van de supermarkt komen te liggen, was het streven. “Die moesten er daar dan wel uitspringen, waardoor ze zowel voor kinderen als voor ouders opvielen.” Dat lukte door licentiepoppetjes van bekende tekenfilms als het ware ambassadeurs van verantwoord snoepen te maken. Dus kom je op de verpakkingen van Fruitfunk bijvoorbeeld Peppa Pig, Paw Patrol en kleurrijke unicorns tegen. “Albert Heijn was onze eerste klant”, vertelt Daan trots. Daar bleef het niet bij, al ging het allemaal niet zonder slag of stoot. “Ik kreeg ooit al te horen dat verantwoord snoepen twee keer zo lang duurt en twee keer zoveel kost om te laten landen. Wij willen echter laten zien dat we het kunnen en dat het ook kan slagen.”
Opschalen
Daan ziet Fruitfunk als een avontuur dat hij, met een aantal gelijkgestemden, is aangegaan. “Het is je kindje, maar dat moet op eigen benen kunnen staan.” Hij is zeker niet van plan om het bedrijf te gaan verkopen: “Welnee. Wij zijn nog lang niet uitgegroeid. We hebben heel veel geleerd, hebben nu een eigen fabriek in Winschoten, met FBR inmiddels ook fruitrepen voor volwassenen en kunnen nu echt gaan concurreren in het tussendoorschap. We liggen op drie plekken in de supermarkt. Volhouden wordt beloond.” De fase van startup is achter de rug, erkent hij: “We zijn aan het opschalen. Albert Heijn is eindelijk groot ingestapt en zo is Nederland nu ons grootste land. Daarvoor was dat Denemarken.” Hij profileert zichzelf graag als een sociaal ondernemer, beseft dat hij aan een missie begonnen is. “Ik blijf hopen dat je bewust voor Fruitfunk kiest, in plaats van voor een Mars.”
De Open Coffee Vught duurt woensdag 15 juni van 9.00 tot 11.00 uur. Het interview met Daan start rond 9.30 uur. Locatie is als vanouds in de brasserie van Kasteel Maurick.