Kan kunstmatige intelligentie de juiste oorzaak geven van medische problemen? Artsen in opleiding tot specialist Hidde ten Berg en Steef Kurstjens van het Jeroen Bosch Ziekenhuis startten hiervoor een onderzoek, en dat leverde verrassende resultaten op.
Voor het onderzoek werd er gekeken naar meerdere patiënten die met verschillende klachten de spoedeisende hulp binnenkwamen, zoals buikpijn of koorts.
“Een paar maanden geleden was er een patiënt met een heel ingewikkeld probleem”, zegt Kurstjens. “Toen vroeg ik me af of ChatGPT met de juiste oorzaken van de problemen zou komen. Het was een erg ingewikkelde casus, en toch wist ChatGPT de juiste diagnose te stellen.”
De artsen besloten het verder te onderzoeken. Zowel ChatGPT als de medisch specialisten hadden bij 80% van de casussen de juiste diagnose in de top 5 staan. Bij een paar gevallen stond de juiste diagnose ertussen, die door artsen nog niet was overwogen.
Internationale aandacht
Bijzondere resultaten dus, die ook in het buitenland de aandacht wekken. “Volgende week presenteer ik dat in Barcelona op het spoedeisende hulp congres (EUSEM)”, vertelt Ten Berg. “Iedereen ziet allerlei nuttige manieren waarop het toegepast kan worden en hoe het de dagelijkse last van artsen en andere werknemers zou kunnen verlagen”, vult Kurstjens aan.
Verantwoordelijkheid
De artsen verwachten dan ook dat er in de toekomst meer gebruik gemaakt gaat worden van de chatbot. “Vooral administratieve taken, of het meedenken met complexe vraagstukken. Niet om dingen over te nemen. De verantwoordelijkheid blijft bij de werknemer of arts”, verzekert Kurstjens. Ook moet er worden gelet op de AVG-wetgeving en privacy.
“Dit onderzoek is echt het allereerste stukje, om te kijken wat de mogelijkheden zijn”, aldus Ten Berg. “Op termijn kan het zeker ondersteunend zijn, maar er moet altijd iemand kritisch blijven kijken. Er komt altijd nog een dokter te pas.”