Joop Blenkers, te gast in Blikveld, en sinds 1 september voorzitter van de cliëntenraad van Farent wil deze ‘club’, met 250 medewerkers en 1000 vrijwilligers, beter op de kaart zetten. Deze organisatie is werkzaam in Den Bosch, Meijerijstad en Midden Brabant en is een samenwerkingsverband van Maatschappelijk Werk, Welzijn Vught en voorheen Divers. De cliëntenraad bestaat nu uit 5 mensen, zij mogen er 9 hebben, maar willen met deze 5 streven naar aandachtsgebieden per medewerker van de cliëntenraad. De cliëntenraad komt op voor de belangen van cliënten. Zij willen graag weten wat er bij cliënten speelt, willen daar ook een waakhondfunctie, een antennefunctie en een adviserende rol hebben. Zij geven gevraagd en ongevraagd advies. Er is bij Farent 1x per jaar een tevredenheidsonderzoek onder de cliënten en met de gegevens uit dit onderzoek wil Blenkers streven naar meer tevredenheid bij de cliënten. Hij is van mening dat Farent veel actiever moet zijn en veel meer moet laten zien dan wat ze doen. Farent klanten komen bij de organisatie onder andere via de huisarts of via een schuldhulpcoach. In Vught is Joop als taalcoach geschrokken van de taalbarrière die aanwezig is bij statushouders, zij zijn te weinig zelfredzaam. Hij hoopt dat de gemeente met de nieuwe inburgeringswet meer actiever wordt en meer aandacht besteedt aan taalontwikkeling van de mensen.
Luister hieronder naar het interview met Joop Blenkers