Er lijkt onvoldoende aandacht te zijn voor het duurzaam behoud van de huidige aanplanting van eiken en een onvolledige uitvoering van de herinrichting van de Helvoirtsestraat binnen de 30 km zone. Hierdoor dreigen de beoogde doelen van veiligheid, leefbaarheid en versterking van het groene dorpse karakter in gevaar te komen, ondanks de positieve resultaten die in het ontwerp worden voorgesteld.
De Klankbordgroep Helvoirtsestraat maakt zich ernstig zorgen over de voortgang van het project Herinrichting Helvoirtsestraat binnen de 30 km zone in hun buurt. Ondanks de beoogde verkeersveiligheid en leefbaarheid die zo’n zone zou moeten bieden, worden essentiële aspecten voor het project genegeerd, met potentieel gevaarlijke gevolgen voor de verkeersveiligheid van bewoners en het risico op afname van de biodiversiteit en koeltewerking van de huidige eiken.
De volgende punten worden met urgentie aangekaart:
- Onvoltooide projectuitvoering binnen de 30 km zone: Het is teleurstellend dat het project niet volledig wordt uitgevoerd nabij de spoorwegovergang, vooral gezien de sluiting van het spoor in de eerste twee weken van mei. Dit verzuim brengt niet alleen financiële schade toe aan de gemeente, maar plaatst ook de veiligheid van alle langzame weggebruikers, met name schoolgaande kinderen uit de wijk d’n Hoek, op het spel.
- Esthetische schade aan het landschap en verlies van bomen binnen de zone: Het is onbegrijpelijk dat bij de planning van het project geen rekening is gehouden met de unieke kenmerken van de Helvoirtsestraat. Een nieuwe knik in het wegdek bedreigt de aangrenzende oude eiken en verbreekt de rechte lijn van het historische landschap. Dit vormt niet alleen een esthetisch verlies, maar ook een risico voor het nieuwe wegdek. Bovendien is er geen planning voor de aanplant van extra eiken om de laan te herstellen en bij te dragen aan de klimaatadaptatie.
- Ongewenste gevolgen van de ‘busdrempel’ bij binnenkomst: De aanleg van wegversmalling met verkeersdrempel binnen de 30 km zone heeft onvoorziene gevolgen gehad, waaronder trillingschade aan omliggende huizen en schade aan de weg door het zware verkeer dat geen snelheid verliest bij dergelijke drempels. Dit staat haaks op het beoogde doel van een veilige en comfortabele verkeersomgeving.
- Nog geen duidelijkheid over kleine aanpassingen: Ondanks de lopende werkzaamheden is er nog geen duidelijkheid over verzoeken van particuliere belanghebbenden ter plekke van hun woonhuis.
Positieve aspecten die in het ontwerp zijn opgenomen: Ondanks deze zorgen heeft de Klankbordcommissie Helvoirtsestraat ook enkele positieve aspecten gezien in het ontwerp, zoals een fietsopstelling bij de spoorwegovergang en het aanplanten van nieuwe bomen.
De Klankbordgroep Helvoirtsestraat dringt er bij de verantwoordelijke autoriteiten op aan om onmiddellijk actie te ondernemen om deze kritieke kwesties binnen de 30 km zone aan te pakken. Het behoud van de eiken, de veiligheid, esthetiek en levenskwaliteit van onze buurt mogen niet worden genegeerd in het kader van dit project.
Contactpersoon: Klankbordgroep Helvoirtsestraat E-mail: clemensvanhulten@gmail.com
Over de Klankbordgroep Helvoirtsstraat: De Klankbordgroep Helvoirtsstraat vertegenwoordigt de belangen van de bewoners en stakeholders van de Helvoirtsstraat en omgeving. Zij streven naar een leefbare en veilige buurt waarin de stem van de gemeenschap wordt gehoord en gerespecteerd, zeker binnen een 30 km zone.