Clementine Roest van bouwonderneming BAM was in Blikveld om de stand van zaken rondom de ontwikkeling van het spoor in Vught te bespreken. Vooralsnog gaat dat vooral om het vierde spoor waarvan de aanleg in volle gang is.
Dankzij een alerte opzet van de informatievoorziening voor de betrokken omwonenden is het aantal klachten minimaal wat betreft de wijzigingen. En natuurlijk erkent BAM ook de overlast van de werkzaamheden die nu het gevolg zijn van het ‘s-nachts aanvoeren van kwartshoudende en kwartsloze ballast en het lossen van dwarsliggers en spoorstaven voor het vierde spoor. Nog zes nachten overlast zijn te verwachten. Dat zal in de komende weken gebeuren.
Een kleine 300 mensen bezochten de informatiemiddag in De Speeldoos op 13 februari. Daar kwamen aan de orde de stand van zaken rond het tijdelijke spoor (BAM-activiteit) en de Alliantie rond de verdiepte ligging van het spoor in Vught. Bezoekers waren vooral omwonenden en treinfanaten. Zij zijn geïnformeerd wat hen in 2025 en 2026 te wachten staat.
Tijdelijk spoor
Om het tijdelijk spoor uiteindelijk aan te sluiten zal bijvoorbeeld tussen 4 en 20 oktober geen treinverkeer mogelijk zijn tussen ‘s-Hertogenbosch en Boxtel en tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg. Dan wordt ook het nieuwe -tijdelijke- station in bedrijf gesteld worden. In april/mei 2026 moet het nieuwe spoor gereed zijn en direct daarna het nieuwe station Vught. Als u het interview hieronder terugluistert dan hoort u nog veel meer over de complexe operatie die uitgevoerd moet worden en welke spoorwegovergangen in Vught tijdelijk gesloten worden. Als u de Bouwapp installeert en daar PHS Vught oproept, dan kunt alles rond het spoor in Vught volgen.
Presentatoren: Michel Versteeg en Berry van de Water; Techniek: Maurice van der Vliet; Editor: Ralph van Dongen.