Rond het spoor in Vught is men al druk bezig met werkzaamheden vooruitlopend op de grote ‘ombouw’ van het spoor. De omgevingsmanager van BAM-infra, Clementine Roest, was in Blikveld om te vertellen wat er vanaf januari allemaal nog staat te gebeuren.
BAM-infra is een aannemersbedrijf dat zich bezig gaat houden met in eerste instantie de tijdelijke voorzieningen die nodig zijn voorafgaand aan de definitieve uitwerking van de spoorplannen. Op dit moment wordt door de gemeente Vught aan de westzijde gewerkt aan het verleggen van leidingen. Die werkzaamheden gaan vooraf aan de werkzaamheden die nodig zijn voor de tijdelijke ingrepen. Er moet immers een tijdelijk spoor aangelegd worden, een tijdelijk station bij Ouwerkerk gemaakt worden, een tijdelijke loopbrug over de N65 en tijdelijke geluidschermen geplaatst worden. Dat alles brengt heel wat hinder met zich mee en men probeert via informatieborden, via regelmatige aanwezigheid op de markt op het Moleneindplein (14 december) en via andere communicatiemiddelen zoveel mogelijk de Vughtse bevolking op de hoogte te houden. Puur bouwtechnisch is het geen al te ingewikkelde klus, maar logistiek wel.
Rond de vijf spoorwegovergangen moeten er nogal wat ingrepen plaatsvinden. Aan de westzijde van het spoor gaan die dus vanaf de derde week in januari plaatsvinden. En dat zal erg zichtbaar worden omdat er veel groen nu ‘in de weg staat’. Er zal nogal wat bomenkap plaats moeten vinden, waarbij men heel zorgvuldig te werk zal gaan. Er zal ook heel wat grondverzet gepleegd moeten worden. Veel inklinkzand is bijvoorbeeld nodig voor het tijdelijk station bij Ouwerkerk en het tijdelijk spoor. De aanvoer van inklinkzand van elders zal voor een groot deel via het spoor worden aangevoerd, maar deels ook met vrachtauto’s. In onderstaand geluidsfragment kunt u het hele interview terugluisteren.
Presentatoren : Michel Versteeg en Ans de Man.
Techniek: Maurice van der Vliet.|
Editor: Ralph van Dongen.