Home Verkeer & vervoer Wat te doen met de N65? Vughtse gemeenteraad staat voor dilemma

Wat te doen met de N65? Vughtse gemeenteraad staat voor dilemma

Foto: DTV nieuws

De Vughtse politiek wordt de komende weken gevraagd een standpunt in te nemen rondom de N65. Dat het Vughtse college wil vasthouden aan het ‘voorkeursalternatief plus’ (VKA+) is duidelijk. Maar of de gemeenteraad daarin meegaat, is nog de vraag.

De N65 is al jarenlang een hoofdpijndossier voor de gemeente Vught en haar inwoners. Te hard rijden, files en gevaarlijke oversteekplaatsen: haast elke Vughtenaar, Helvoirtenaar en Cromvoirtenaar kan er wel over meepraten.

In november kwam er duidelijkheid vanuit het Rijk, de provincie en de gemeente. Er wordt vastgehouden aan de zogeheten ‘VKA+, maar er kan pas begonnen worden met de plannen als er een oplossing is voor de stikstofcrisis’. Dat deed menig wenkbrauw fronsen, met name bij belangengroepen, zoals Samen Voor Vught en Vught Participeert.

Tekst gaat verder onder de video

‘Verkeerde keus’

Nu is de gemeenteraad aan zet. Voor D66 is het duidelijk dat de VKA+ niet de voorkeur heeft: “De Raad van State heeft het plan al eerder afgekeurd en het bureau (Antea Group, red.) dat hier het afgelopen jaar onderzoek naar heeft gedaan, komt ook tot de conclusie dat het niet haalbaar is. Om er dan toch aan vast te blijven houden, lijkt mij echt de verkeerde keus”, vindt Willem Jan de Graaff, raadslid voor de partij.

Guus van Woesik (Gemeentebelangen) stelt juist dat de VKA+ een prima oplossing is. “De basis is goed. Het is zeker geen tien, maar er zitten goede elementen in. Met name over de oversteekbaarheid zijn we te spreken, want die verbetert de veiligheid voor fietsers aanzienlijk. Zeker over de drukke kruising bij de Vijverbosweg.”

Ook de doorstroming wordt beter dankzij de VKA+, aldus Gemeentebelangen. Van Woesik: “Als je ziet hoeveel file er iedere dag staat, van Den Bosch naar Helvoirt, wat staat te wachten voor de verkeerslichten en waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan… als die verkeerslichten weggehaald zouden worden, bevordert dat de doorstroming enorm.”

Alternatieven?

D66 vindt het vooral jammer dat de andere alternatieven niet goed zijn onderzocht. “De verschillende alternatieven zijn vergeleken met die VKA+, maar dat klopt niet. De VKA+ is één van de opties, net als de rest en moet daarom óók vergeleken worden met de huidige situatie”, stelt De Graaff. “Wat ons betreft moet er daarom een nieuw onderzoek komen naar die alternatieven. Want er moet gewoon snel iets gebeuren.”

Kortetermijnmaatregelen

Daar zijn de partijen het in ieder geval wel over eens. De beloofde kortetermijnmaatregelen, zoals meer controle op de snelheid, moeten er komen. En snel ook. “Misschien door middel van camera’s, of je zou er voor kunnen kiezen om de snelheid binnen de bebouwde kom te verlagen”, oppert De Graaff. Van Woesik vult aan: “Het aantal op- en afritten van particulieren verminderen, want daardoor krijg je snel gevaarlijke situaties. Alles wat er nog aan verbeterd kan worden, moet onderzocht worden.”