De discussie rond de openstelling van de Jagersboschlaan is nog niet geluwd. Voor- en tegenstanders bestoken elkaar met argumenten.
Maar waarom wil het college de weg verharden en openstellen?
Dit alles heeft te maken met de N65 die echt de grond ingaat. Over een jaar – medio 2021 – starten de werkzaamheden en dat betekent dat het college ook snel moet starten met het verharden en openstellen van de Jagersboschlaan. Deze werkzaamheden moeten klaar zijn voor de start van de ombouw van de N65.
Het college geeft drie redenen aan.
De eerste is de waarborg voor de bereikbaarheid van de voorzieningen Martinilaan (Maurick College, Martinihal en Regina Coeli) met directe verbinding naar de N65.
De tweede reden is de spreiding van het lokaal verkeer van en naar de N65 na het vervallen van de oprit N65 bij de Martinilaan.
De derde en ook niet onbelangrijke reden is het bieden van een extra route voor hulpdiensten naar de voorzieningen aan de Martinilaan.
Wat verandert er bij de Martinilaan?
De huidige op- en afrit op de N65 komt straks te vervallen. Zowel tijdens de werkzaamheden als daarna. Hier komt alleen een oversteek naar de De Bréautélaan. Het verkeer dat nu nog via de Martinilaan naar de N65 gaat, gaat straks richting Vijverbosweg en/of Helvoirtseweg. Door de openstelling van de Jagerboschlaan wordt straks een directe verbinding van de Martinilaan naar de N65 gecreëerd. Hierdoor rijden auto’s direct naar de N65 in plaats van grotere afstanden door woonwijken en langs basisscholen.
Wat betekent dit voor fietsers?
Er komt een veilige en kwalitatieve fietsroute langs de N65 met een ongelijkvloerse oversteek onder de Vijverbosweg. De Jagersboschlaan wordt ingericht als fietsstraat en kan nog steeds veilig door fietsers gebruikt worden.
Er is echter wel een beter alternatief. Leerlingen van het Maurick College uit Helvoirt/Haaren kunnen veiliger naar school fietsen zonder het drukke verkeer op de Vijverbosweg te kruisen. Minder autoverkeer op de hoofdfietsroutes, zoals de Theresialaan.
De Jagersboschlaan is géén onderdeel van de hoofdfietsroutes van de gemeente.
Wat betekent dit voor de ‘groene’ Jagersboschlaan?
Die blijft groen. Door graafwerkzaamheden te beperken en een slimme inrichting, blijven alle monumentale bomen in de laan behouden. Alle ecologische onderzoeken hebben aangetoond dat er geen nadelige effecten voor planten en dieren zijn. De Jagersboschlaan wordt ingericht als fietsstraat met maximaal 30 km met snelheidsremmende maatregelen en een voetpad. De toegang is verboden voor vrachtwagens en bussen.
Voor het college zijn dit redenen genoeg prioriteiten aan de aanpassing van de Jagersboschlaan te geven.