Wegens nieuwe prioriteiten bij het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, de stikstofproblematiek en het personeelstekort bij Rijkswaterstaat is op de pauzeknop gedrukt voor achttien grote infrastructuurprojecten. Ook de verbreding van de A2 tussen knooppunt Deil en Vught lijdt fors onder het nieuwe beleid. De gemeente Den Bosch is niet blij met de beslissing. “Dit besluit heeft forse consequenties voor onze gemeente.”
Al sinds 2018 overleggen de gemeente Den Bosch en de regio met het rijk om de A2 te verbeteren. Zo wilde de gemeente vooral de doorstroming van het verkeer op de autoweg bevorderen en nieuwbouwwijk De Groote Wielen goed bereikbaar houden.
‘Andere prioriteiten’
Samen keken de verschillende overheden naar wat ze precies wilden en maakten daar geld voor beschikbaar. “Maar ondanks dat de minister zei dat het geld voor dit project behouden zou blijven, zijn er nu toch andere prioriteiten gesteld.” Dat is te lezen in de gegevens van een impactanalyse die door de gemeente Den Bosch is uitgevoerd. In dit onderzoek staan de gevolgen van het opschorten van het lange termijnplan van de gemeente. Het geld gaat nu grotendeels naar onderhoud van andere Rijksinfrastructuur.
Het voorlopig opschorten van de verbreding van de snelweg heeft te maken met meerdere factoren. Er zijn nieuwe financiële prioriteiten gesteld bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook de stikstofproblemen spelen een rol. Bovendien is er een personele onderbezetting bij Rijkswaterstaat.
Gemeente Den Bosch: “Dit kost tien- tot negentien miljoen euro voor personenverkeer.”
Gevolgen voor inwoners
Uit het Bossche onderzoek blijkt dat zolang het Rijk geen actie onderneemt om de doorstroming op de A2 te verbeteren, de nieuwbouwwijk Groote Wielen en andere oostelijke gemeentedelen niet voldoende bereikbaar zullen zijn in het huidige bestuursakkoord. “Dit heeft forse implicaties voor Den Bosch”, laat de gemeente weten.
Het uitstel heeft volgens de gemeente niet alleen consequenties voor de bereikbaarheid van woningen. Ook de bereikbaarheid voor bedrijven en kansen voor inwoners om deel te nemen aan de samenleving lijden er volgens de gemeente onder.
Zo zouden de extra kosten vanwege reistijdvertraging voor personenverkeer tussen de tien- en negentien miljoen euro bedragen, afhankelijk van het scenario. Ook zou het vrachtverkeer er economisch flink onder lijden. Het uitstel van de verbreding van de A2 staat van alle uitgestelde rijksprojecten op nummer één met de hoogste economische verlieskostenpost voor vrachtverkeer en bestelauto’s.
Druk zetten en onderzoek doen
De gemeente Den Bosch zegt in een reactie niet stil te blijven zitten. “Als we de Groote Wielen bereikbaar willen houden, nieuwe woningen willen bouwen en Rosmalen leefbaar willen houden dan moeten we de komende periode in meerdere arena’s tegelijk acteren.”
De gemeente wil richting het Rijk druk blijven zetten op de verbreding van de A2. Ook gaat Den Bosch onder meer onderzoek doen naar de bereikbaarheid van de oostelijke gemeentedelen aan de kant van Rosmalen. Verder wil de gemeente het openbaar vervoer versterken door bijvoorbeeld een verbinding tussen station ‘s-Hertogenbosch Centraal en de Groote Wielen te realiseren.
Niet alleen A2
De verbreding van de A2 is niet het enige project dat ‘on hold’ staat. Zeventien andere zogeheten ‘MIRT’-projecten komen ook stil te liggen. In het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) zijn onder meer Rijksprojecten opgenomen waarmee gewerkt wordt aan de bereikbaarheid in Nederland.
In Noord-Brabant zijn vier projecten stilgelegd. Dit zijn, naast de verbreding van de A2, de A58 tussen Breda en Tilburg, de innovatiestrook op de A58 en de A67 tussen Leenderheide en Geldrop.