Guus van Woesik, raadslid voor gemeentebelangen, uitte zijn zorgen in de commissievergadering van donderdag 5 oktober, toen het plan Kloostergoed besproken werd. De verkeersafwikkeling op de Vijverbosweg baart hem zorgen nu de schop voorlopig niet voor de N65 de grond in gaat.
“Een prachtig plan waar 156 woningen worden gerealiseerd die weer lucht zullen geven aan de woningnood in Vught. Maar met dit plan wordt tegelijkertijd een nieuw probleem geschapen. De ontsluitingswegen die voor de verkeersafwikkeling in het woonpark moeten zorgen zullen straks een extra druk geven op de Vijverbosweg. Deze weg is nu al vol tijdens de spits en zal straks alleen nog maar tot langere files leiden,” aldus Goes van Woesik. Hij noemde in Blikveld wel enige ideeën hoe het probleem ‘verlicht’ zou kunnen worden. In de commissievergadering kon alleen over het plangebied worden gesproken en niet over de situatie eromheen. En dat baart hem juist zorgen.
Volgens van Woesik is op het plan zelf is niks aan te merken: “Dat voldoet aan de woonvisie. Er komt een mix van woningen en appartementen. In het plan komen ook doodlopende wegen en een centraal parkeerterrein. Dat zal wennen worden. Gekozen is voor doodlopende wegen omdat er anders nog meer wegen nodig zijn en dit gaat weer ten koste van het groen.” Er komen twee ontsluitingswegen. Een op de Vijverbosweg en een op de Jagersboschlaan. Een idee volgens Guus zou de ontsluiting zijn richting Martinilaan. Dit zou de Vijverbosweg kunnen ontlasten. De zorgen richten zich ook naar het fietsverkeer. Veel leerlingen van het Maurick College komen daar dagelijks voorbij. Daarnaast, als het allemaal doorgaat, komen er tussen het groen van de Hoevensestraat en de Vijverbosweg tijdelijke woningen. Ook daar zal een ontsluitingsweg moeten komen die weer aansluit op de Vijverbosweg en extra druk geeft.
Met de ombouw van de N65 was het plan om aan de kruising Vijverbosweg een ovonde te bouwen, waar onder de Vijverbosweg door een fietstunnel gerealiseerd kon worden. Dit voor verhoging van de veiligheid voor fietsers. De verwachting is dat er voorlopig niks aan die kruising met de N65 gebeurt. “Er is een Taskforce mee bezig maar we wachten nog steeds. Rijkswaterstaat heeft voor de ombouw van de N65 diverse panden gekocht, zoals de Vier Kolommen op de hoek met de Boslaan. Wellicht dat daar iets mee gedaan zou kunnen worden om de veiligheid en doorstroming te verbeteren. De vraag is ook wat Rijkswaterstaat met de N65 gaat doen. Stoppen zij met het plan N65 en gaan ze alleen geluidsschermen zetten langs de N65. Zij hadden de opvatting dat de N65 het karrespoor van Noord Brabant was. Alleen de Provincie wil dat de N65 Tilburg-Den Bosch behouden blijft, ook voor de bedrijvigheid. Maar misschien is een tijdelijke fietstunnel nog een oplossing”, aldus Guus van Woesik. “Er zijn natuurlijk verschillende ideeën om het autoverkeer terug te dringen, zoals bijvoorbeeld de deelauto, maar dan moet er een andere mindset komen en zover zijn we nog niet. Laten we hopen dat het college met goeie oplossingen komt.”
Luister hieronder naar het gesprek met Guus van Woensel in Blikveld.
Presentatie Ans de Man en Berry van de Water.
Techniek Maurice van der Vliet.
Editor Ralph van Dongen.