De Rijksoverheid heeft bezuinigingen doorgevoerd op grote snelwegprojecten in Brabant. Waar eerder bijna 2,5 miljard euro was toegezegd voor zeven belangrijke projecten, is nu ruim 1,5 miljard van dat budget verdwenen. Daardoor gaan onder meer de geplande verbeteringen aan de A50 bij Oss en de A2 bij Vught voorlopig op de lange baan.
Brabant groeit snel, maar de infrastructuur groeit niet mee. Dat is volgens gedeputeerde Stijn Smeulders slecht nieuws voor de bereikbaarheid, leefbaarheid én verkeersveiligheid in de provincie. “Reken maar dat het sluipverkeer door onze dorpen toeneemt als de snelwegen elke dag vol blijven staan,” waarschuwt hij.
(Tekst loopt door onder de video)
Een belangrijk knelpunt is de A50 tussen Paalgraven (bij Oss) en Ewijk. Over de broodnodige verbreding van dit traject werd eerder al overeenstemming bereikt tijdens het BO-MIRT, het overleg waarin het Rijk en regio’s afspraken maken over onder meer infrastructuur. Toch drukte het Rijk onlangs op de pauzeknop: het gereserveerde budget werd geschrapt.
“De geloofwaardigheid van het Rijk staat hier echt onder druk,” zegt Smeulders. “Is Den Haag nog wel een betrouwbare partner als je zó vaak je afspraken niet nakomt? De A50 was een van de laatste grote snelwegprojecten in Brabant waarvoor nog geld was gereserveerd. En zelfs dat is nu weg.”
Eenzelfde onzekerheid geldt voor andere projecten in de regio. Zo is de toekomst van de A2 tussen Deil en Vught onduidelijk en laat de realisatie van de N65 tussen Vught en Haaren, ondanks toegezegd budget, nog altijd op zich wachten.
“Om de drukte in Brabant écht aan te pakken, hebben we ook het Rijk nodig,” benadrukt Smeulders. “Het is frustrerend om te zien dat er in Den Haag zo weinig beweging zit. We roepen een nieuw kabinet op om daarin verandering te brengen.”



