De presentatoren hadden op een gegeven moment grote moeite om ertussen te komen: Theo Smit van ‘Samen voor Vught’ en Gemeentebelangenraadslid Guus van Woesik konden het niet eens worden, zelfs niet met stemverheffing, over de kwestie of de ‘oppimping’ van de N65 via kortetermijnmaatregelen een knieval is voor de provincie en Rijkswaterstaat, of dat het simpelweg neerkomt op het verwerpen van alternatieven, zoals bijvoorbeeld een parkweg.
De verwijten waren niet mis te verstaan: ‘Samen voor Vught’ is meer een actiegroep geworden dan een forum waarmee de participatie gestalte krijgt. Van de kant van de vermeende ‘participatie-ondermijners’ klinkt meer het signaal dat de gemeente zich laat inpakken door de provincie en Rijkswaterstaat. Objectief gezien is het een overzichtelijk probleem: de Raad van State keurde het VKA+ plan – N65 ombouwen tot een bijna snelweg met tunnelbakken – af. Dat bood ‘Samen voor Vught’ de kans alternatieven aan te reiken met als doel: geen snelweg in Vught. Die afkeuring bood aan gemeentezijde de mogelijkheid verder voort te borduren over het oplossen van de problemen die Vught het meest dwars zaten rond de N65: oplossingen voor de ‘barrière’-rol die de N65 voor Vughtenaren vormt, voor de veiligheid, voor de geluidshinder en voor milieueffecten. Constructief overleg met belanghebbenden zou tot korte termijn oplossingen kunnen leiden. Maar het wantrouwen bij ‘Samen voor Vught’ is groot: het Vughtse belang is ondergeschikt aan het doel van Rijkswaterstaat: doorstroming op het snelwegennet.
Op het geluidsfragment hieronder is meer te horen over dit voor Vught toch belangrijke onderwerp, dus ook hoe het nu verder gaat. Via een stappenplan moet eind dit jaar een oplossing gevonden zijn.
Presentatoren: Peter Corvers en Ans de Man Techniek: Ludo Servais Editor: Ralph van Dongen