Tijdens de raadsdialoog die in het teken stond van PHS werd door vertegenwoordigers van Pro Rail en BAM uitleg gegeven over de gang van zaken met betrekking tot de ombouw van het spoornet in Vught. Vught zal van 2024 t/m 2030 geconfronteerd worden met de gevolgen van de ombouw.
De raadsdialoog werd op verzoek van de fractie van GB georganiseerd. Aanleiding hiervoor was de berichtgeving in het Brabants Dagblad over de start van de aanleg van het noodspoor in 2024, de reeds gestarte voorbereidende werkzaamheden en vragen van ondernemers over de gevolgen van bereikbaarheid (ook in relatie tot mogelijk, toekomstige aanpassingen van de N65). De fractie wil graag geïnformeerd worden over onder andere de kosten van het project, de volledige uitvoeringsplanning met volgorde van aanpak Vught Noord, Midden en Zuid t/m oplevering in 2030 en over de gevolgen voor de bereikbaarheid van Vught, gezien in het licht van het vernietigde bestemmingsplan N65 en gevolgen daarvan voor gebruikers van de N65.
Dhr Bierbooms en Mevr Kuijsters van Pro Rail gaven een heldere uiteenzetting over de werkzaamheden en daarmee gepaard gaande wijzigingen van het spoor. Daarnaast werd veel aandacht besteed aan de communicatie met de Vughtse inwoners. Mevr. Roest van BAM gaf een uiteenzetting over de infra maatregelen, zoals beperking vrachtverkeer door Vught tijdens de ombouw, het verkorten van de afsluittijd van overwegen, plaatsen van verkeerslichten bij overwegen en beperking van hinder voor Vughtse inwoners.
De werkzaamheden zijn in een aantal belangrijke fases ingedeeld. Werkzaamheden die al gestart zijn betreffen de kabels en leidingen. Vervolgens de fase van het tijdelijk spoor. Dan de onderbouw van de eindsituatie. Vervolgens de ruimtelijke inpassing openbare ruimte en tenslotte de spoor eindsituatie.
Met betrekking tot de financiering draagt Vught 3% bij. De rest word bekostigd door de provincie 22% en het Ministerie 75%. Geschatte onkosten zijn 510 miljoen euro excl BTW.
Het project loopt vanaf 2010 en in 2022 is gestart met de aanbesteding. In 2025 is de planning dat de indienststelling van het tijdelijk spoor wordt gerealiseerd. In augustus 2029 is het definitieve spoor en ingebruikname van het station gepland.
Door de raadsleden werden vragen gesteld over onder andere de tijdsplanning, het emissieloos bouwen, de ondergronds trafo aan de N65, bereikbaarheid hulpdiensten, de goederentreinen die door Vught rijden, transparante geluidsschermen, graffiti preventie, omgaan met klachten tijdens de bouw, aanstelling van een soort ombudsman.
De planning – zoals geschetst – is volgens Dhr. Bierbooms een planning waar niks verkeerd moet gaan. Er zijn in 2024 twee belangrijke fases ingepland. In juli 6 dagen en in oktober 16 dagen. In deze fase worden dan werkzaamheden 24 uur per dag uitgevoerd. Het treinverkeer komt dan voor een groot deel stil te leggen. Mochten deze twee fases vertraging oplopen dan zal het project in tijd uitlopen. Maar in het meest gunstige geval kunnen de werkzaamheden zelfs eerder opgeleverd worden.