Het tragische verkeersongeval van oktober 2021 op de rotonde Esscheweg-Wolfskamerweg, had een enorme impact op de Vughtse samenleving. Direct na het ongeval heeft de gemeente Vught een deskundig verkeersbureau opdracht gegeven voor een diepgaand en onafhankelijk onderzoek naar de verkeersveiligheid op de rotonde. Ook de politie is een onderzoek gestart.
Sprake is van belangrijke verkeersveiligheidsrisico’s. Op basis hiervan wordt geconcludeerd dat de huidige enkelstrooks-rotonde als risicovoller kan worden aangeduid dan een standaard enkelstrooks-rotonde met vrij liggende fietspaden.
Politieonderzoek
Het politieonderzoek spitst zich toe op de lokale (verkeers)situatie en de feitelijke omstandigheden op het moment van het ongeluk. Het resultaat van het politieonderzoek is naar het Openbaar Ministerie gestuurd. Dit is niet openbaar.
Rol gemeente
Naast de politie, heeft de gemeente een eigen rol en verantwoordelijkheid. Als wegbeheerder gaat zij over het lokale – eigen – wegennet en de verkeersveiligheid. Daarom heeft de gemeente, direct na het ongeval, ook zelf opdracht gegeven voor een onderzoek naar de verkeersveiligheid op de rotonde. Daarbij is de opdrachtnemer, de Antea Group, gevraagd uiterst kritisch te werk te gaan en de verbeterpunten en mogelijke risico’s open en transparant in kaart te brengen.
Conclusies
Antea Group heeft tien bevindingen gedaan die grofweg samengevat kunnen worden in drie belangrijke verkeerveiligheidsrisico’s:
– de fietsstructuur is onduidelijk;
– het gaat om een rotonde met fietsstrook op een relatief drukke weg;
– de maatvoering en inrichting van de rotonde.
Deze drie belangrijkste veiligheidsrisico’s maken dat deze enkelstrooks-rotonde als risicovoller kan worden aangeduid dan een standaard enkelstrooks-rotonde met vrij liggende fietspaden.
Hoe verder?
De oplossingsrichtingen voor de gesignaleerde risico’s vragen om een rotonde met vrij liggende fietspaden in plaats van een fietsstrook op de rijbaan, waarbij meerdere routes voor fietsers zoveel mogelijk moeten worden voorkomen.
De gemeente gaat in gesprek met de directe omgeving om ervaringen te delen over het gebruik van deze rotonde.
De Gemeente wil de resultaten van dit proces uiteindelijk vastleggen in de op te stellen ‘Mobiliteitsvisie 2035’.