De gemeenteraad werd tijdens de raadsdialoogbijeenkomst bijgepraat over de voortgang van het N65/PHS project. Vanwege de bezwaren die door de Raad van State in behandeling zijn genomen en deze maand waarschijnlijk afgerond worden zijn er nog geen bouwactiviteiten. Inmiddels is de aanbesteding gegund en zijn de kapvergunningen ook verleend.
Tot na de uitspraak van de RvS worden geen bomen gekapt. In de planning staat de bomenkap voor de N65 op januari 2023 en voor PHS begin 2024. De herplanting van bomen zal zoveel mogelijk plaatsvinden binnen de projectgrens. Daarnaast zal er ook struikroof plaats vinden. Dit houdt in dat bestaande beplanting een nieuwe plek krijgt.
Op de fiets met ProRail
Eind oktober zal er een fietstocht plaats vinden met onder andere de klankbordgroep (bewoners/bedrijven/instellingen) en ProRail om te zien wat in Vught belangrijk is en wat de knelpunten worden. Tijdens de ombouw van de N65 zal het verkeer vanaf de Boslaan tot kruising Craijenstein gebruik maken van de huidige rijbaan Tilburg richting Den Bosch. Er zal dan een snelheidsbeperking komen van 50 km per uur.
Onderdoorgang Wolfskamerweg
Een domper in de planning was de mededeling dat de onderdoorgang Wolfskamerweg door de vertraging van de uitspraken van de RvS naar achteren in het proces is geschoven en pas in 2028 aan bod zal komen. Buitengewoon zorgelijk vond Ton van de Vossen van de fractie PvdA/GL dit omdat het verkeer wellicht vanaf de A2 via deze weg naar de N65 zal rijden om de drukte van de N65 te ontlopen. Hij verzocht dit onderdeel te heroverwegen. De vertegenwoordiger van de projectgroep deelde de zorgen maar gaf aan dat het naar voren halen van dit onderdeel extra kosten met zich mee zou brengen. In de aanbesteding is dit een losgetrokken element en in het PHS proces is dit niet meer mogelijk om hieraan iets te veranderen.