Update met video
Burgerinitiatief Samen Voor Vught heeft een nulmeting gedaan van het getril in huizen door treinverkeer rondom het spoor in Vught. In aanloop van de werkzaamheden rondom het spoorproject PHS wil de groep nog meer data verzamelen. Dit werd dinsdag verteld tijdens een informatiebijeenkomst in de Rode Rik.
De nulmeting laat nagenoeg geen bijzonderheden zien. Zo zijn er enkele uitschieters te zien van boven de streefwaarde van 0,4. Dit is licht te voelen in huis, maar komt bij lange na niet boven de landelijke grens van 3,2. “Boven de 3,2 vinden wij in Nederland onacceptabel, maar ik heb hier nog nergens die waarde gezien bij treinen als geluidsbron”, aldus trillingsdeskundige Arnold Koopman.
“De resultaten kennen geen eenheid, omdat het een zogenoemde ‘dimensieloze grootheid’ is. Wel zou het geduid kunnen worden als ‘millimeters per seconde“
(Tekst loopt door onder de video)
Meer data
“De data is zeker betrouwbaar”, aldus Koopman. Hij stelt dat de door de burgers gemonitorde cijfers goed te analyseren en betrouwbaar zijn. “Er zitten soms nog wat fouten in die we weg moeten monitoren, maar dat komt wel goed.” Ger Maas van Samen Voor Vught is blij dat de data bruikbaar is.
“De volgende stap is uitbreiden naar meer meetpunten”, aldus Maas. Hij stelt dat de gemeenten Vught en Den Bosch moeten bijdragen aan die metingen. “De cijfers die we nu hebben zeggen nog niet zoveel. We moeten data hebben over trillingen bij mensen op de slaapkamer.” Daarvoor heeft de vereniging extra geld nodig.
Samen Voor Vught wil in de toekomst kijken naar een manier om de overlast in de woningen te verminderen. Hiervoor werken ze samen met de Technische Universiteit Eindhoven.