Erik Donkers van ‘Samen voor Vught‘ en Philip Helmer van ‘Vught Participeert‘ waren in Blikveld om de stand van zaken rond de N65 te bespreken. Aanleiding: het onderzoek dat de gemeente heeft gehouden over de wijze waarop de N65 in de komende jaren vorm moet krijgen.
De eerder geplande ondertunneling is voorlopig uit het zicht. Liefst 1.700 Vughtenaren deden mee aan het onderzoek. Voor het grootste deel (direct) betrokken Vughtenaren en voor 20% door Vughtenaren die daar nadrukkelijk voor waren uitgenodigd. Beide heren waren het er over eens dat het een goed onderzoek is geweest. Met name de interactieve vragenlijst waar bij de keuze van een mogelijke oplossing direct de gevolgen voor ‘andere’ oplossingen zichtbaar was.
De uitkomsten
Belangrijke suggesties uit het onderzoek zijn de roep om fietstunnels bij de De Bréautélaan en bij het kruispunt (Torenstraat) in Helvoirt. Maar ook een snelheidsbeperking naar 50km kreeg een zekere prioriteit, hoewel de direct aanwonenden daar iets anders tegenaan kijken dan minder dichtbij wonende. Het gehele rapport is overigens nog niet vrijgegeven, maar er heeft al wel een bijeenkomst plaatsgevonden. Deze was met direct betrokken instanties en groepen als Samen voor Vught en Vught Participeert. Duidelijk werd wel dat elke mogelijke maatregel/oplossing op zich is beoordeeld, maar niet in samenhang. Want bijvoorbeeld een ‘groene golf’ invoeren ondermijnt mogelijk weer andere veiligheidsbevorderende maatregelen.
Toekomst
In 2009 zag Vught de toekomst van de N65 en Vught al met zorg tegemoet. Blijmoedig zette men in op de slogan ‘Van knelpunt naar knooppunt’, maar in feite is er sindsdien niets structureels gebeurd. Behalve dan dat de N65 veel drukker is geworden en met name dan het vrachtverkeer. Het ambitieuze VKA-plus programma (ondertunneling) werd door de Raad van State (nog) niet goedgekeurd en eigenlijk op de lange baan geschoven. Toch is het dat programma dat de beoogde maatregelen rond een veilige N65 dwarszit. De N65 is een schakel in het landelijk netwerk en in handen van de Rijksoverheid. De wens van de beide heren is eigenlijk dat men de VKA losglaat en direct de aangereikte suggesties tot uitvoering komen. Waarbij het van belang is te kijken of het langeafstandsverkeer niet omgeleid zou kunnen worden. Het gehele interview is terug te luisteren via onderstaand geluidsfragment.
Presentatoren: Peter Corvers en Ans de Man; Techniek en editor: Ralph van Dongen.