Home Verkeer & vervoer N65 ‘hoe nu verder’

N65 ‘hoe nu verder’

werkzaamheden N65

In een raadsinformatiebrief heeft de gemeente aangegeven hoe nu verder met de N65. De Raad van State heeft in haar uitspraak aangegeven dat nader onderzoek en onderbouwing nodig is:
1. Op gebied van stikstof, waarbij moet worden aangetoond dat er geen nadelige effecten zijn voor Natura 2000-gebieden.
2. Voor de Boslaan moet worden onderbouwd dat het bestemmingsplan er niet toe leidt dat de verkeerssituatie op de Boslaan onaanvaardbaar wordt.
3. Bedrijfseconomisch onderzoek is nodig naar de gevolgen voor het Esso tankstation in Helvoirt.
4. De groencompensatie moet als voorwaardelijke verplichting worden vastgelegd in het bestemmingsplan.
5. Het corrigeren van een onjuist aangeduide bestemming op een klein gedeelte van het plan.
6. Trillingsonderzoek voor één woning aan de Helvoirtseweg.

Het onderzoeksbureau Pels Rijcken stelt in haar analyse van de uitspraak vast dat de voorgenomen reconstructie als zodanig de toets der kritiek kan doorstaan. De Afdeling twijfelt niet aan nut en noodzaak en ook niet aan de gekozen oplossingsrichting. De gemeente stelt vast dat de vernietiging van de plannen om een heroriëntatie vraagt, maar dat daarbij het oorspronkelijke doel voorop blijft staan, namelijk het verbeteren van de leefbaarheid, oversteekbaarheid en verkeersveiligheid en het beperken van de verkeer aantrekkende werking.  

Besloten is een taskforce onder leiding van de gemeente Vught in te richten, die een advies uitbrengt over de haalbaarheid van een vervolg. Binnen de opdracht zal gekeken worden naar de gehonoreerde beroepen met naar verwachting als hoofdonderdeel stikstof en kosten. Ook komen alternatieve oplossingsrichtingen aan de orde. Inmiddels is bestuurlijk een consultatieronde gehouden met belanghebbenden.

Zo hebben gesprekken plaatsgevonden met Samen voor Vught, Stichting Comité N65, Vereniging Platform Vught Structureel, IVN/NMV, Vught Participeert en de eigenaar van het Esso tankstation in Helvoirt. Het doel van de gesprekken was vooral om te luisteren en te horen wat deze partijen van de uitspraak vonden en hoe zij denken over een vervolg. De algemene conclusie was dat niets doen geen optie is.

Op de vraag “hoe verder” kwamen verschillende antwoorden. De oplossingsrichtingen varieerden van optimaliseren van het huidige plan tot afschalen van de N65 naar 50 km/uur en de aanleg van een zogenaamde ‘Zuidtangent’ tussen de N65 (Kreitestraat in Helvoirt) en A2 (Beukenlaan) in.
Op 23 maart wordt met de raad de vervolgplannen besproken.