Home Verkeer & vervoer Laadpaal verovert Vught

Laadpaal verovert Vught

Het schoner rijden in Vught wordt steeds zichtbaarder. De zogenaamde ‘groene auto’ verandert het straatbeeld en het verkeer wordt stiller in Vught. Maar op openbare parkeerplaatsen en in woonwijken vinden ook veranderingen plaats. Hadden we vroeger praatpalen, nu verschijnen er laadpalen. Laadpalen die bestemd zijn voor het opladen van elektrische auto’s. Maar wie plaatst deze palen en hoe is de procedure voor de aanvraag van een laadpaal.
Het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte is uitsluitend een gemeentelijke bevoegdheid/verantwoordelijkheid en alleen via de gemeente mogelijk. De gemeente richt de parkeerplaatsen in en die hebben een contract met een bedrijf die de laadpalen plaatst.
Een particulier mag geen openbare parkeerplaats/ruimte voor zijn woning inrichten voor het opladen van zijn elektrische auto. Maar op eigen terrein mag dit uiteraard wel, bijvoorbeeld op de oprit bij de woning. In woonwijken waar toch al een krapte is voor parkeerplaatsen zie je bewoners de wenkbrauwen fronsen als er weer een parkeerplaats geschikt gemaakt wordt voor een elektrische auto. Hoe zit dat dan?
Bij het afwegen van een locatie voor het plaatsen van laadpalen houdt de gemeente tot op zekere hoogte rekening met de parkeerdrukte. Maar een eventuele toename van parkeerdrukte is niet allesbepalend. De gemeente vindt het stimuleren van schoonrijden en het faciliteren van laadvoorzieningen in de openbare ruimte heel belangrijk en wil dan ook voorzien in openbare laadvoorzieningen. 

In het huidige Vughtse coalitie-akkoord is daarbij bewust overgegaan van een reactief naar een actief plaatsingsbeleid. Er wordt dus niet gewacht tot één of enkele elektrische autobezitters vragen om een voorziening in de wijk, maar de gemeente treft op voorhand zelf de voorzieningen om te zorgen voor een degelijke ‘elektrische’ infrastructuur. Het is één van de middelen waarmee de coalitie het elektrisch rijden stimuleert. Dan is altijd de vraag wat kost de aanleg en wie betaalt dit?
De gemeente heeft een overeenkomst met het bedrijf wat die palen plaatst en die neemt alle kosten voor plaatsing van de laadpalen voor zijn rekening. Een eventuele aanleg/aanpassing van een parkeerplaats en het plaatsen van de verkeersborden is voor rekening van de gemeente.

Maar niet iedereen rijdt al in een elektrische auto en als je gewend bent de auto neer te zetten op de plek waar nu die laadpaal staat, dan is gauw de neiging om te denken, niemand ziet het dus ik zet mijn auto daar weer neer. Helaas heeft de wetgever daarin voorzien. De inrichting van een parkeerplaats voor een elektrische auto wordt aangeduid met een ‘verkeersbord’, dat een verbod inhoudt voor zijnde ‘een niet elektrische auto’. En in de wegenverkeerswet is dit strafbaar gesteld.

De laadtijd is voor de meeste auto’s 2 uur, maar een veel geziene elektrische auto in het Nederlands verkeer laadt maximaal 7 uur zijn accu op. De oplaadtijd is afhankelijk van de grootte van de accu.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met H. Beerens medewerker communicatie en voorlichting van de gemeente Vught.