Aanleiding voor een onderzoek was de ongerustheid onder bewoners in het centrum van Vught. Zij hadden twijfels omtrent de verkeersveiligheid op de bevoorradingsroute door de Raadhuisstraat naar het bevoorradingshof.
Door het college is een onafhankelijk bureau ingeschakeld dat een onderzoek heeft verricht. Uit dat onderzoek is gebleken dat er geen reden is tot ongerustheid omtrent de verkeersonveiligheid. Er is geen sprake van objectieve verkeersonveiligheid. Dit blijkt uit de ongevallenregistratie. De afgelopen 3 jaren heeft er geen ongeval plaatsgevonden. In de huidige situatie ontstaat er geen onevenredige frictie tussen het bevoorradingsverkeer (vrachtverkeer) en de verkeersveiligheid van de overige verkeersdeelnemers in de Raadhuisstraat. Daarnaast is de kans klein dat er wachtende vrachtauto’s de Raadhuisstraat blokkeren.
Wel is geconcludeerd dat de intensiteit in de Raadhuisstraat toeneemt. Dit is het gevolg van de opzet van het plan en de keuze voor één bevoorradingshof waarvan meerdere winkels gebruik gaan maken. In de huidige situatie – zo is uit het onderzoek gebleken – rijden er 904 motorvoertuigen per etmaal in de Raadhuisstraat, terwijl de maximale intensiteit voor de Raadhuisstraat 4.000 tot 6.000 voertuigen per 24 uur is.
Uit berekeningen tijdens het onderzoek is geconcludeerd dat de toekomstige intensiteit 912 voertuigen per 24 uur is.
De conclusies van het onderzoek geven voor het college een bevestiging dat de gekozen bevoorradingsroute geen afbreuk doet aan de verkeersveiligheid in het centrum.