Op zaterdag 14 november 2020 heeft in het Raadhuis van Vught het slotdebat plaatsgevonden met de lijsttrekkers van de zes politieke partijen. In dit slotdebat konden de partijen hun standpunten aan de kiezers kenbaar maken. Dit debat was live te volgen door de inwoners van Vught, Cromvoirt en Helvoirt via een livestream op de YouTube pagina van NOVO3.
Aan het verkiezingsdebat namen deel: Bregje Peijnenburg (Gemeentebelangen), Toine van de Ven (PvdA-GroenLinks), Fons Potters (D66), Mark du Maine (VVD), Dani Smith (SP) en Rutger Jans (CDA).
Het tweede debat gaat over de verkeersproblematiek in Vught. De lokale partijen geven hun visie over eventuele acties of oplossingen die bijdragen aan het verminderen van verkeersoverlast zoals de toenemende verkeersdrukte die wordt verwacht na de ombouw van de N65 op de lokale wegen in Vught, Cromvoirt en Helvoirt.
Rutger Jans (CDA) ziet problemen bij de ombouw van de N65. Volgens Rutger neemt het verkeer toe op de lokale wegen en dit probleem had meegenomen moeten worden in de onderhandelingen over de N65, omdat deze problemen toen al bekend waren. Er is volgens Rutger geen geld meer om de eigen problemen op te lossen. Het plan van Gemeentebelangen om een aansluiting te maken voor het vrachtverkeer tussen twee beschermde natuurgebieden is voor CDA een hard punt. De suggestie van het CDA is om na restaurant In ’t Groene Woud een aansluiting voor het vrachtverkeer te maken.
Bregje Peijnenburg (Gemeentebelangen) zegt dat als er niets gedaan was aan de N65, het een tweede A2 was geworden. De halfverdiepte oversteken was volgens Bregje een wens van velen. Ze wil haar ogen niet sluiten voor knelpunten. Ze wil een onderzoek, dat overigens gesteund wordt door alle lokale partijen, naar hoe het vrachtverkeer loopt in Helvoirt en Cromvoirt, zodat naar een oplossing gezocht kan worden voor het weghalen van het zware verkeer.
Fons Potters (D66) is van mening dat er allemaal wel mooie wegen beloofd kunnen worden, maar dat er geen geld is om ze te bekostigen. Hij wil graag dat de gemeente Vught weer terug aan de onderhandelingstafel gaat zitten over de N65 en de gevolgen die het ombouwen heeft voor de lokale wegen in Vught. Hij vindt dat met het bouwen van de N65 de ellende in Vught binnengehaald wordt. Het gaat volgens Fons niet alleen om een veiligere oversteek, maar ook om een leefbaarder Vught. Met betrekking tot het vrachtverkeer ziet Fons graag dat er een aansluiting komt met een transportweg die vooral niets kost.
Toine van de Ven (PvdA-GroenLinks) ziet geen onderhandelingsruimte meer met betrekking tot de problematiek rondom de lokale wegen. Hij ziet wel mogelijkheden om met slimme ingrepen de verkeersstromen anders te laten lopen. Hij is van mening dat auto’s overal kunnen komen, maar dat dit niet altijd via de snelste route hoeft te gaan. Over een transportweg door natuurgebied is Toine terughoudend, maar hij vindt wel dat alle opties bekeken moeten worden. Toine geeft aan dat in het buitengebied van Helvoirt veel bedrijven zijn gevestigd, die eigenlijk te groot zijn voor de locatie waar ze nu zitten. Hij wil dat eventuele ‘uitplaatsing’ van die bedrijven bekeken wordt.
Dani Smith (SP) ziet graag dat de gemeente naar de Provincie gaat om meer subsidie te vragen voor het herstellen van de lokale wegen en het waarborgen van de veiligheid. Dani pleit voor een nieuw onderzoek met betrekking tot de transportweg en de toenemende verkeersdrukte op de lokale wegen.
Mark du Maine (VVD) denkt dat opnieuw onderhandelen over de transportwegen en lokale wegen geen haalbare kaart is. Hij wil met betrekking tot het onderliggend wegennet onderzoeken of het nog mogelijk is om subsidie naar binnen te harken. Er is al een gesprek geweest met ondernemers over een transportweg en hij is van mening dat na goed onderzoek, bekeken dient te worden hoe onder andere Helvoirt ontlast kan worden van vrachtverkeer.
Presentatie: Peter Corvers, Erik Overman en Berry van de Water.
Techniek: Ralph van Dongen en Ludo Servais.
Luister hier naar het volledige debat, geleid door NOVO3 tussen de lokale partijen over de verkeersproblematiek.