Op donderdag 16 januari vond een raadsinformatieavond plaats in het Wapen van Cromvoirt over de verkeers(on)veiligheid in Cromvoirt. Nagenoeg de hele Vughtse raad was aanwezig alsmede alle wethouders. De avond werd op een voortreffelijke wijze geleid door Jose Dankers, die ook lid is van de werkgroep Veilig Verkeer Cromvoirt. Hoe betrokken de inwoners van Cromvoirt zijn over de verkeersproblematiek en de daarmee gepaard gaande leefbaarheid bleek wel uit de onlangs gehouden enquête, die door ruim 60 procent van de bewoners werd ingevuld. De problemen spelen al, volgens Theo Vorstenbosch eveneens lid van de werkgroep, sedert 1973. Diverse acties zijn toen gehouden. Er is een protestgroep Sint Lambertusstraat en een werkgroep Houdt Cromvoirt Leefbaar. Er werd een integraal dorpsontwikkelingsplan uitgewerkt en diverse collectieve en individuele initiatieven werden op touw gezet. Er zijn de nodige maatregelen getroffen: verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km per uur, aanleg van diverse drempels die de snelheid beperken en snelheidscontroles door de politie. Echter door de toename van het sluipverkeer zijn deze maatregelen niet effectief genoeg meer. De toename van het sluipverkeer in Cromvoirt is zorgelijk. Zo erg dat ouders hun kinderen niet alleen naar school laten gaan omdat het in de “hoofdstraat” van Cromvoirt ontbreekt aan een trottoir. Daarnaast drukken de boomwortels het wegdek omhoog waardoor je met goed fatsoen niet langs de weg kan lopen. In de ochtendspits rijdt het verkeer af en toe in file door het dorp, getuige een filmopname die door een van de leden van de VVC was gemaakt. Er werd daarom vanuit de VVC met klem aandacht gevraagd aan de politiek om in hun partij programma’s een hoofdstuk op te nemen over de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Cromvoirt. In het huidige coalitie akkoord is er nauwelijks aandacht besteed aan Cromvoirt. De werkgroep voorziet namelijk op korte termijn een toename aan verkeer vanwege o.a. de Bernardus golfbaan en meer bezoekers bij restaurant Noble vanwege het verkrijgen van een Michelinster. Daarnaast voorzien zij op langere termijn – bij de ombouw van de N65 – een nog grotere toename van sluipverkeer, waardoor de leefbaarheid en veiligheid nog meer in het gedrang komt. De werkgroep VVC is van mening dat deze problematiek in groter verband opgelost moet worden, opdat het probleem niet naar de aanliggende plaatsen geschoven wordt. Tenslotte werd aan het eind van de avond vanuit de politiek lovende woorden gericht aan de VVC en werden zowel vanuit de politiek als de werkgroep VVC over en weer wensen uitgesproken om Cromvoirt weer leefbaar te maken. Op 12 februari is er een bewonersavond over de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Cromvoirt ,die geleid wordt door Onno Hoes.