Aansluitend op de Raadsdialoog besprak de Raadscommissie donderdagavond de voorgestelde korte termijn maatregelen N65. Saignant detail was dat het college in een memo voorstelde de maximum snelheid te beperken tot 50 km per uur. Dit in tegenstelling tot het ambtelijk advies dat deze maatregel niet wenselijk acht. Het collegevoorstel kreeg brede bijval van de commissieleden.
Voorafgaande aan de beraadslaging in de commissie werd ingesproken door dhr. Smit van Samen voor Vught en dhr. Helmer namens VughtParticipeert.
De heer Smit kon zich vinden in het collegevoorstel van de snelheidsverlaging. Het fijnstofverhaal bleef hem zorgen baren voor de inwoners. De regio Den Bosch heeft de hoogste uitstoot van fijnstof. Hij pleitte ervoor om het VKA+ variant los te laten.
De heer Helmer van VughtParticipeert maakte ook een compliment richting het college. De raadpleging over de korte termijn maatregelen N65 vindt hij een innovatief en moedig proces om vele zienswijzen op te halen. Innovatief omdat de deelnemers ook leerden omgaan met beperkingen bij hun keuzes. Moedig omdat het ook maatregelen bevatte, die mogelijk in conflict stonden met het principe dat toekomstige uitvoering van VKA+ niet gehinderd mocht worden en dat de doorstroming essentieel was. Hij is blij dat de projectgroep diverse korte termijnmaatregelen met een hoge positieve score heeft overgenomen in haar advies. Ook bemoedigend is de wens van het college de mogelijkheid van een verlaging van de maximumsnelheid naar 50 km/h in een pilot nader te onderzoeken.
Pilot
De commissie kan zich in het algemeen vinden in een door het college voorgestelde pilot om de snelheid te verlagen. De leefbaarheid en verkeersveiligheid staat voorop in de te treffen maatregelen. Joris Vrensen (PLV) haalde de niet leefbaarheid nog eens aan voor bewoners langs de N65. Hij pleitte voor het terughalen van een deel van het gereserveerde geld voor het VKA+ en pleitte voor een versnelde aanpak van de maatregelen. Bert Timmermans (VVD) pleitte onder meer voor het afsluiten van de groene berm tussen de rijbanen. “Er komen regelmatig gevaarlijke situaties voor bij het oversteken door die bermen.” De snelheidsverlaging kon hij niet appreciëren. Willem Jan de Graaff (D66) vindt het fijn dat er naar de inwoners is geluisterd. Zijn fractie kan zich vinden in de snelheidsverlaging.
Guus van Woesik (GB) is ook voorstander van de voorgestelde korte termijnmaatregelen. Hij zou graag zien dat bij de aanpak van de kruising Boslaan een voetpad komt langs de Vijverbosweg. Hij pleitte ook voor het weghalen van een deel van de gereserveerde gelden van het VKA+. De uitvoering van het VKA+ zou nog weleens lang op zich kunnen wachten. Martin Vromans (SL) pleitte voor een inhaalverbod voor vrachtauto’s. Hij vroeg zich af waarom de ondertunneling Kreitemolen te Helvoirt afgevallen was. Rutger Jans (CDA) is bang dat er de komende 30 jaar niks gaat gebeuren met het VKA+. Naast de hoog oplopende kosten was hij voorstander om het beschikbare budget zo spoedig mogelijk in te zetten. Hij vroeg zich af wanneer de roodlicht camera’s geplaatst gaan worden. De commissie pleit, naast de voorgestelde maatregelen, voor de aanleg van dubbelzijdige fietspaden wat de verkeersveiligheid ook zou verbeteren.
In zijn beantwoording gaf wethouder du Maine aan dat het VKA+ het uitgangspunt blijft. Hij vulde aan dat over de aanleg van dubbelzijdige fietspaden (nog) niet is gesproken.
Op de foto de heer Smit.
