Home Blikveld Het nieuwe schoolplein van De Piramide is klaar voor ‘de toekomst’

Het nieuwe schoolplein van De Piramide is klaar voor ‘de toekomst’

Eefje van Lith, leerkracht van de openbare school De Piramide is enthousiast over het vernieuwde schoolplein van de onderbouw dat nu het ‘Plein van de toekomst’ is geworden. Zij heeft de verbouwing van het plein begeleid. Alleen het speeltoestel is blijven staan. Het plein is geschikt gemaakt voor de lessen NME (Natuur en Milieueducatie). De kinderen kunnen op deze manier ontdekkend leren. De school kan nu zelf onder andere plukfruit verbouwen. Er is zelfs een modderkeukentje gemaakt. De kinderen komen nog viezer uit school dan ze al gewend waren. De reacties van de ouders op het modderkeukentje waren erg leuk. De kleuters kunnen nog steeds met hun karren en fietsen op het plein terecht, er is nog voldoende ruimte voor andere bezigheden. Meneer Hennie, de conciërge van De Piramide, onderhoudt de nieuwe graszoden in de toekomst. Het gras op het ‘plein van de toekomst’ groeit nu goed omdat de kinderen niet op school zijn.
Op het plein van de bovenbouw is een kunstgrasveld aangelegd en daar is ook nog genoeg ruimte om te voetballen en tikkertje te spelen.
De school heeft voor het vergroenen van het schoolplein een subsidie aangevraagd bij de gemeente Vught. Een groen schoolplein maken is hartstikke mooi maar het kost wel veel geld, maar Eefje heeft nu ervaren dat het wel haalbaar is.

In deze tijd vindt er les op afstand plaats en dat gaat aardig. Het is Eefje opgevallen hoeveel kinderen weten van techniek en elektronica. De school maakt op dit moment weekplanners voor de kinderen. De kinderen maken foto’s van hetgeen ze gemaakt hebben zodat de leerkrachten toch enige controle en overzicht hebben. Er is een groot vertrouwen in de kinderen, maar ook in de ouders die over de schouders van de kinderen meekijken.
Alle kinderen zijn bij De Piramide ‘in beeld’. In de beginfase van de coronatijd kwam het nog weleens voor dat het in beeld komen van de kinderen wat lastiger was, maar dat gebeurde met name bij gezinnen met meerdere kinderen en 1 laptop.
Op het moment dat de kinderen weer naar school mogen, wordt er een nulmeting gedaan. De school kijkt dan niet naar de achterstand die is opgelopen, maar naar het punt waar de kinderen op dat moment staan en dat is dan het nieuwe begin. Het rendement is altijd hoger als de leerkrachten voor de klas staan, maar Eefje is tevreden over hoe het onderwijs op dit moment in digitale vorm wordt gegeven.

Luister hier naar het volledige interview van Blikveld met Eefje van Lith van De Piramide.