De honderdjarige sterfdag van kunstenaar Charles Grips wordt van 6 september 2020 tot 8 november 2020 op speciale wijze herdacht in het Vughtse culturele ontmoetingscentrum DePetrus. De schilder heeft van 1882 tot aan zijn overlijden in 1920 in Vught gewoond en gewerkt. Gedurende de tentoonstelling zijn er veel prachtige werken van Charles Grips te bezichtigen. Ook worden er twee boeken over de bekende schilder gepresenteerd en er is een documentaire te zien van een kwartier over de schilder.
Jan Hogema woont in het Gripshuis op de markt in Vught. Hij schildert zelf ook af en toe. Jan is grafisch ontwerper en heeft 23 jaar een grafisch bureau gehad. Pas toen Jan in het Gripshuis kwam wonen, heeft hij Charles Grips leren kennen tijdens zijn zoektocht naar de afkomst van de voormalige bewoner van het Gripshuis. Voordat Jan in het Gripshuis kwam wonen, had hij nog nooit van Charles Grips gehoord. Op een gegeven moment zat hij met Peter van Lent in zijn tuin en toen zei hij tegen Peter dat hij graag een boek wilde schrijven over Charles Grips, waarop Peter zei: “een boek én een tentoonstelling én een documentaire”. En zo gingen de heren aan de slag in hun zoektocht naar materiaal over Charles Grips. Ze kwamen eerst in contact met Heimerick Tromp, een ver familielid van Grips. Deze man had erg veel informatie over de familie Grips. Er is ook contact geweest met Henk Smeets. Jan dacht in de eerste instantie dat er te weinig informatie en te weinig werken van Grips te vinden waren, totdat ze met Heimerick in gesprek gingen. Wat er uiteindelijk allemaal is gevonden, staat in het boek beschreven. Jan heeft genoten van het avontuur en de zoektocht naar Charles Grips. Er is ooit eens een idee opgekomen bij Jan om van het pand naast hem, de voormalige kaaswinkel, een Gripsmuseum te maken, maar dat pand is onlangs verkocht. Jan heeft de indruk gekregen dat Charles Grips een beetje een norse stille man is geweest. De familie Grips had het goed voor elkaar in hun tijd en ze voelden zich ook ietsje meer dan een ander. Charles was volgens Jan vooral een harde werker. Hij denkt dat Charles ook wel een “schattige” man is geweest én een goede ondernemer. Hij kon maar één ding en dat was schilderen en daar heeft hij zijn hele leven goed geld mee verdiend. Hij had agenten in Amerika die zijn schilderijen verkochten, dat was voor die tijd al heel erg bijzonder. De opbrengst van het boek gaat naar de Stichting om het behoud en verspreiding van de werken van Charles Grips te stimuleren.
Henk Smeets, voorzitter van het Vughts Museum, is ook enthousiast over alle aandacht die Charles Grips nu krijgt met zijn kunstwerken. Het Vughts Museum heeft twee taken: aandacht voor cultuur en aandacht voor geschiedenis. Als het over de Vughtse kunst gaat, kom je al snel terecht bij de familie Grips, de familie Knip, familie Slager, die overigens met Den Bosch gedeeld moet worden en de familie Frenken. Van de familie Grips zijn er zelfs drie tot vier generaties in Vught gesetteld geweest, zelfs nu woont er nog een Grips in Vught. Er is al ooit een tentoonstelling geweest over de Gripsenfamilie, die ging over Wies, Charles en Frits Grips. Een tentoonstelling alleen over Charles Grips is er nog nooit geweest en toen het plan kwam om zijn 100-jarige sterfdag te herdenken, kwam Heimerick Tromp in dit verhaal naar voren. Hij is een belangrijke factor geweest in de zoektocht naar gegevens over Grips. Het was het Vughts Museum bekend dat Charles een bredere bekendheid genoot, maar de erfenis in Vught was voornamelijk van religieuze aard. De andere werken, waaronder de interieurtjes en portretten, waren niet in Vught aanwezig. In de 19e eeuw is alles lang onderbelicht geweest, pas heel recent is de aandacht voor die tijd teruggekomen. Dat is volgens Henk de mode, want zo zit je volgens hem tientallen jaren goed met de verkoop en sta je lang bovenaan en dan zakt het weer weg en verdwijn je voor jaren uit beeld, totdat iemand jou weer ontdekt. Zo is het Grips ook vergaan. Toen de Vughtenaren hoorden dat het Vughts Museum een tentoonstelling over Grips wilde maken, kregen ze van alle kanten telefoon. Wies Grips woont nog in Vught en Frits Grips woont in Sint Oedenrode. Zij zijn de achterkleinkinderen van Charles Grips. In Vught is Grips begonnen met het schilderen van religieuze schilderijen. Hij kreeg het daar zo druk mee, dat hij aan zijn andere stijl schilderen niet meer is toegekomen. Overigens is hij wel zijn hele leven portretten blijven schilderen. De indruk is dat Grips een tactische ondernemer was. Het schilderij dat Grips heeft geschilderd waarop pastoor Lips staat ingeschilderd, inclusief het kerkje waar pastoor Lips in Hank bij de bouw betrokken is geweest, heeft hij aan de parochie aangeboden en dat is het eerste schilderij dat hier in de kerk is blijven hangen. Het Vughts Museum denkt dat hij hiermee aan de pastoor heeft willen laten zien dat hij wel iets voor de kerk kon betekenen. De tentoonstelling over Grips start op zondag 6 september 2020 in besloten kring, omdat er in deze coronatijd maar maximaal 100 personen aanwezig mogen zijn. Vanaf maandag 7 september 2020 is de tentoonstelling te bezichtigen door het publiek.
Heimerick Tromp, een ver familielid van Grips, heeft veel contact gehad met de familieleden van Grip. Hij zegt dat wat Grips zag, kon Grips tekenen. Heimerick heeft eveneens een boek geschreven over Charles Grips. De laatste 40 jaar van het leven van Grips stonden in het teken van religieuze werken, maar Grips heeft ook mooie andere werken gemaakt. Heimerick heeft zijn zoektocht samen gedaan met zijn zwager. Heimerick tekent en schildert zelf ook wel een beetje maar niet met de hartstocht van Charles. In Nederland waren er wel schilderijen van Grips aanwezig, maar hij was toch veel bekender in het buitenland. Heimerick combineerde zijn onderzoek naar Grips met het verzamelen van spullen van Grips. Hij vindt de hele familie interessant. Ze komen uit Düsseldorf en zijn van een boerenhofstede naar Nederland gekomen, eigenlijk in dezelfde wave als de familie Dreesmann en Cloppenburg. Het was een hele hechte artistieke familie. Heimerick is blij dat alles omtrent Grips wat verbrokkeld was, weer bij elkaar is gebracht. Het boek is daar volgens hem een mooie getuigenis van.
Presentatie: Ans de Man en Berry van de Water – Techniek: Ludo Servais
Luister hier naar het volledige interview van Blikveld over de tentoonstelling van Charles Grips in DePetrus met Henk Smeets, Jan Hogema, Peter van Lent, Wim Kievits en Heimerick Tromp.