Home Blikveld Deel 1 Charles Grips: tentoonstelling in DePetrus van een schilder die het...

Deel 1 Charles Grips: tentoonstelling in DePetrus van een schilder die het verdient om bekender te worden

De honderdjarige sterfdag van kunstenaar Charles Grips wordt van 6 september 2020 tot 8 november 2020 op speciale wijze herdacht in het Vughtse culturele ontmoetingscentrum DePetrus. De schilder heeft van 1882 tot aan zijn overlijden in 1920 in Vught gewoond en gewerkt. Gedurende de tentoonstelling zijn er veel prachtige werken van Charles Grips te bezichtigen. Ook worden er twee boeken over de bekende schilder gepresenteerd en er is een documentaire te zien van een kwartier over de schilder.

Wim Kievits, ook wel de dorpsarcheoloog genoemd van de Stichting tot behoud van de Petruskerk, voelt zich met en namens de Stichting verantwoordelijk voor de erfenis van DePetrus. Hij was tezamen met Henk Smeets, Jan Hogema en Peter van Lent te gast bij Blikveld van Novo3, Heimerick Tromp sprak telefonisch mee. “Bij deze erfenis behoren ook de schilderijen van Charles Grips” volgens Kievits.
Het thema waarover Charles Grips schilderde is onderzocht, zo ook de rol van de mensen die destijds betrokken zijn geweest bij de bouw en de inrichting van de Petruskerk. De Stichting wil graag fondsen verwerven waarmee ze de restauratie van de schilderijen zouden kunnen bekostigen. De schilderijen hebben in de loop van de jaren wat te verduren gehad. Recent nog tijdens de verbouwing van DePetrus. Er zijn zelfs schilderijen van Charles Grips met kogelgaten. De restauratie zal tonnen gaan kosten. De glas in lood ramen in DePetrus moeten eveneens gerestaureerd worden, zodat het klimaat in de kerk verbetert. De waarde van de ramen is niet bekend, daarvoor moet er onderzoek plaatsvinden. Wim ziet hier een uitdaging liggen om met de Stichting te achterhalen wat de historische waarde van de ramen is. De pastoor, de heer Lips, die destijds een grote rol heeft gespeeld bij de bouw van de Petruskerk is een hele belangrijke geweest. Pastoor Lips kwam uit een welgestelde familie met grondbezittingen en kapitaal. De Stichting denkt dat hij destijds verbannen is geweest en van Haaren naar Hank is gestuurd. Toen de man waarvan het vermoeden bestaat dat die achter de verbanning heeft gezeten, was overleden, kwam Lips weer terug naar Vught. Alles wat er destijds gebeurde in de Petruskerk had te maken met de Maria-verering. Van pastoor Lips wordt gedacht dat hij hiermee richting had gekozen en iedereen die met hem samen wilde werken, moest met hem meedoen en dezelfde gedachten uitdragen. Het bewuste schilderij van Grips, waar een pastoor en een rozenkrans op geschilderd is, heeft volgens de Stichting te maken met het dominante karakter van pastoor Lips, het zou mogelijk zijn dat hij daarvoor zelf opdracht aan Charles Grips heeft gegeven en dit niet is gebeurd vanuit het initiatief van Grips zelf. Over het laatste zijn de meningen verdeeld.

Peter van Lent, historicus en eigenaar van een research bedrijf, is betrokken geraakt bij de zoektocht naar de geschiedenis van Charles Grips door Jan Hogema, die in het Gripshuis woont. Peter heeft een documentaire over Charles Grips gemaakt van 14 minuten. De reden waarom Charles Grips niet zo bekend was in Vught en omstreken en zelfs in de vergetelhoek is geraakt, is hem niet duidelijk. Hij vindt Grips een hele goeie schilder die veel prachtige werken op het doek heeft weten te zetten. Peter heeft niet de indruk gekregen dat Vught heel goed op de hoogte was van de werken van Grips en denkt dat Vught ook niet goed op de hoogte was van wat hij daarmee verdiende. Hij is eveneens van mening dat Grips veel meer bekendheid verdiende dan hij tot nu gekregen heeft. Grips heeft zijn hele leven lang geschilderd en schilderijen geëxporteerd naar Amerika, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In een museum in Philadelphia hangen zelfs werken van hem. Dat Grips nu in het zonnetje wordt gezet met de tentoonstelling in DePetrus, de boeken en een documentaire, juicht Peter alleen maar toe. Het triggerde hem dat Grips in het Gripshuis aan de markt in Vught geschilderd heeft en zijn schilderijen, die hij voor de Petruskerk schilderde, door het grote raam met de ronde boog naar buiten takelde. Charles Grips schilderde niet alleen religieuze werken, maar ook interieurtjes en portretten. Het mooiste dat Peter tijdens de zoektocht naar Charles Grips is tegengekomen, zijn de glasnegatieven van Wies Grips. Daarop staan de oudste foto’s die hier in deze regio gemaakt zijn en deze foto’s stammen uit 1850. Het zijn juweeltjes en als historicus is Peter helemaal weg van deze glasnegatieven. Grips maakte foto’s van de modellen, maakte daar een tekening van en verwerkte die vervolgens weer in zijn schilderijen. In de tentoonstelling is te zien hoe knap Grips dat deed. Peter stipt nog een keer aan hoe bijzonder hard Grips gewerkt heeft. Een schilder moest in die tijd zijn eigen boontjes doppen en toch heeft hij zijn gezin weten te onderhouden en het Gripshuis kunnen bouwen. De film die door Peter is gemaakt wordt op 6 september 2020 gepresenteerd en is vooralsnog alleen in DePetrus te zien.  

Presentatie: Ans de Man en Berry van de Water.
Techniek: Ludo Servais.

Deel 1 interview Blikveld over Charles Grips met Henk Smeets, Jan Hogema, Peter van Lent, Wim Kievits en Heimerick Tromp.
Deel 2 interview Blikveld over Charles Grips met Henk Smeets, Jan Hogema, Peter van Lent, Wim Kievits en Heimerick Tromp.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in