Home Blikveld Wethouder Van Woesik geeft uitleg over bezwaren N65

Wethouder Van Woesik geeft uitleg over bezwaren N65

Toekomstige overgang JF Kennedylaan-Helvoirtseweg

Er komen steeds meer reacties uit de samenleving van Vught nu de N65 ombouw in een fase zit waar spijkers met koppen geslagen gaan worden. Geluiden onder andere om de besluitvorming uit te stellen tot na de corona crisis. De verantwoordelijk wethouder Van Woesik geeft aan dat naast de ombouw van de N65 ook het project het PHS spoor doorloopt. Het baart hem zorgen in het N65 project dat er nu gezegd wordt, door verschillende partijen, dat fietsers niet langs een hoogwaardige – door groen gescheiden van de N65 – gelegen fietsroute willen rijden. Hij geeft aan dat onder andere de veiligheid van de 650 Maurick-leerlingen bij de ombouw van de N65 prioriteit bij het college hebben. De zorg dat die straks de Vijverbosweg richting de Jagerboschlaan zouden moeten oversteken terwijl daar op de Vijverbosweg straks 6.000 voertuigen per etmaal overheen rijden.

Kritiek over de fietsverkeersveiligheid op die fietsroute langs de N65 vanuit de fietsersbond en de directie van het Maurick College snapt hij niet helemaal. Over de 125 zienswijzen die zijn ingediend geeft hij aan dat er enkele aanpassingen in de plannen hebben plaatsgevonden. Aan bewoners is uitgelegd waarvoor bepaalde keuzes gemaakt zijn. Dit heeft onder andere te maken met de financiële beperkingen. Er zijn voor beide projecten – N65 en PHS spoor – flinke lobby activiteiten gepleegd hetgeen heeft geresulteerd in een budget waardoor de veiligheid en leefbaarheid in Vught straks flink verbetert. Geen optrekbewegingen meer op kruisingen, minder stikstofuitstoot, verbetering voor de verkeersveiligheid van fietsers. Maar er zijn altijd knelpunten in projecten waar bewoners hun mening over kwijt willen en die daar waar mogelijk ook met de bewoners besproken worden en aangepast zijn/worden. Maar het is wel zaak om oplossingen in een breder perspectief te moeten bezien. Dat is bijvoorbeeld de Jagersboschlaan. Ga je die dicht houden dan is de consequentie daarvan dat het verkeer dan via de Helvoirtseweg /van Voorst tot Voorststraat wordt gestuurd en dan vervolgens langs de Theresialaan gaat waar 2 basisscholen gesitueerd zijn en dat wordt onwenselijk geacht.

Over het burgerinitiatief van ‘Vught participeert’ om een tunnel aan te leggen geeft de wethouder aan dat dit in een eerder stadium al door het college ook als plan geopperd was, maar met het huidige verkregen budget van 155 miljoen dit een utopie is om te realiseren. Deze tunnel zou tussen de 400 en 600 miljoen euro gaan kosten. Omtrent het uitstellen van de besluitvorming is de wethouder zeer stellig. Het presidium van de raad wil de besluitvorming in een aparte procedure laten volgen. Aanvankelijk stond deze in de raadsvergadering van 16 april aanstaande, maar die is nu verschoven naar mei. Echter een aantal partijen wil nu terugkomen op dat besluit en wachten tot alle Corona maatregelen opgeheven zijn. Maar het opheffen van die maatregelen zou de besluitvorming jaren kunnen uitstellen, maar we moeten door want het ‘PHS spoor’ loopt door en er komt binnenkort ook een Tracébesluit. Het risico zou zijn dat alle projecten tegelijk in elkaar zouden vallen waardoor je met de inspraakprocedures ook verkeerd zou uitkomen.

Beluister hier het interview met wethouder Van Woesik.

Interview met wethouder Van Woesik
Presentatie Berry van de Water, techniek en muziek Ludo Servais