Home Blikveld Theo Nelissen zoekt leden voor de Cliëntenraad van Farent (waar ook Welzijn...

Theo Nelissen zoekt leden voor de Cliëntenraad van Farent (waar ook Welzijn Vught deel van uitmaakt)

In Blikveld van zaterdag 15 augustus een gesprek met Theo Nelissen, voorzitter van de Cliëntenraad van Farent. Aanleiding voor het gesprek was de zoektocht die gestart is naar nieuwe leden van de Cliëntenraad. De allereerste vraag die gesteld werd, was natuurlijk: Wie of wat is Farent?
Farent is een fusieorganisatie in 2019 ontstaan uit Divers (welzijnsorganisatie) en Juvans (maatschappelijke werk). Farent is actief in de gemeenten Altena, Haaren, ’s-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Meierijstad (Schijndel), Sint-Michielsgestel en Vught. In Vught is Farent bekend onder de naam Welzijn Vught.

“De Cliëntenraad van Farent heeft de pretentie om kritisch te volgen wat er in de organisatie gebeurt. We hebben maar één vraag te stellen bij alles wat er gebeurd in de organisatie en dat is op welke manier wordt de cliënt of burger er beter van. We stellen ons daarbij als een kritische vriend van de organisatie op. De Cliëntenraad geeft gevraagd of ongevraagd advies en houdt de doelstellingen die geformuleerd worden scherp in de gaten. We volgen projecten voor, tijdens en na afloop kritisch”, legt Theo Nelissen uit.

Een voorbeeld vanuit het werk van de Cliëntenraad is volgens Theo Nelissen: blended hulpverlening (online hulp met telefonische en face-to-face contacten). Dit wil de organisatie ook inzetten bij de maatschappelijke ondersteuning van veelal individuele cliënten. De Cliëntenraad heeft vooral stevig doorgevraagd hoe de privacy van de cliënt gewaarborgd is bij de online contacten. Digitaal contact staat voor een deel van de cliënten nog in de kinderschoenen, daar moet goed naar gekeken worden.

Naar wie is Theo Nelissen op zoek? “Wij zoeken liefst cliënten of ex-cliënten van Farent. Maar dat blijkt in de praktijk moeilijk te zijn, daarom zoeken we mensen met een portie gezond verstand die zich ook verdiept hebben in het sociaal domein. Het zou mooi zijn als het iemand uit Vught zou zijn. Wij zien namelijk de werkwijze van Welzijn Vught als ‘best practice’ voorbeeld om op transport te zetten naar de andere gemeenten”. De werkzaamheden van een lid van de cliëntenraad komt qua ureninvestering neer op gemiddeld 4 uur per week. Dan gaat het om vergaderingen met de bestuurder van Farent, Hanneke Jacobs, met medewerkers, het bezoeken van activiteiten en in gesprek gaan met cliënten om te horen wat hun ervaringen zijn met Farent.

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via het email-adres: cr@farent.nl of bellen met Theo Nelissen 06 – 21194602. Meer informatie is ook te vinden op www.farent.nl

Presentatie: Erik Overman en Ans de Man – Techniek: Ludo Servais

Het volledige interview met Theo Nelissen is hieronder terug te luisteren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in