Ger Maas, de ex-voorzitter van de vereniging ‘Samen voor Vught’, heeft zijn voorzitterschap overgedragen aan Theo Smit. Een voorzitter die op een wel heel bijzondere plaats woont in Vught: aan het Versterplein. Hij ziet dus bij wijze van spreken vanuit zijn huis het noodspoor gebouwd worden en woont dicht genoeg aan de N65 om daar ook de opbouwwerkzaamheden straks te zien en te horen. Theo Smit zit al een aantal jaren in het bestuur van ‘Samen voor Vught’. Ger Maas blijft overigens ook lid van dat bestuur.
Hun aanwezigheid in Blikveld had niet alleen te maken met de voorzitterswissel, maar ook met de nieuwe fase in het traject van het project spoor/N65. De plannen zijn zowat uitgekristalliseerd en de uitvoeringszaken komen in zicht. Voor de bewoners in de spoorzone is het vooruitzicht 5 tot 6 jaar wonen aan de rand van een bouwput. ‘Samen voor Vught’ wil spreekbuis zijn van al die bewoners en direct betrokken worden bij alle uitvoeringsbesluiten die genomen moeten worden. Daarbij moet bij voorbeeld gedacht worden aan oplossingen voor een probleem dat direct speelt bij de aanleg van het noodspoor. De aanleg betekent dat zo’n 10.000 vrachtwagens een zware wissel gaan trekken op het lokale wegennet. ProRail denkt overigens zeer serieus mee, omdat zij ook inzien dat dit soort projecten met argusogen worden gevolgd door de rest van het land, waar ook grootschalige plannen de lokale situaties grondig kunnen ontregelen. Gesprekken met ProRail gaan nu onder meer over het bouwverkeer bij Ouwerkerk (noodstation Vught) en het vrachtverkeer naar het depot (opslag). Maar er zal ook nog gesproken moeten worden over een groenplan: er moet immers ten behoeve van het spoor nogal wat groen wijken en dat moet ergens weer terugkomen. Op het audiofragment hieronder hoort u er meer over.
Presentatie: Ans de Man en Berry van de Water.
Techniek: Maurice van der Vliet.