Voorzitter Gemma Wiegant van M(uziek) D(ans) M(usical) Vught kwam uitleg geven in Blikveld over onder andere haar betoog afgelopen week in de commissie bij het onderwerp Lokaal Educatieve Agenda 2022-2026. MDM herbergt 857 leerlingen en 38 docenten. Het is een stichting zonder personeel. MDM is voortgekomen uit de oude muziekschool. Organisatorisch valt er nog een en ander te verbeteren binnen MDM, zeker op het gebied van de financiën. De penningmeester doet alles nog handmatig en het enige wat die heeft zijn ‘excelletjes’. De gemeente begrijpt dat er geprofessionaliseerd moet worden maar is nog niet bereid financieel bij te staan. Gevraagd werd om mee te denken, uren beschikbaar te stellen, maar er werd letterlijk gezegd: Staan hier niet voor aan de lat. De financiën is ook een uitdaging voor ons.
Laatst zei een raadslid ‘je krijgt net genoeg om niet failliet te gaan, maar te weinig om te ontwikkelen’. Vanuit de commissie heeft zij afgelopen week goede berichten gehoord. In de commissievergadering mistte zij bij het onderwerp vernieuwing. Zij gaf ook aan zich niet vertegenwoordigd te voelen. In het huidige subsidiebeleid worden de huidige basispunten opnieuw bekeken. Dat is dus weinig vernieuwend. Zij gaf aan dat de meeste subsidieontvangers kleine verenigingen zijn maar dat is totaal iets anders als een stichting voor cultuureducatie. De MDM krijgt 250.000 euro aan subsidie. Dit is wel ouderwets. Ik pleit niet alleen voor meer geld maar de subsidiemethodiek is niet juist. Het gaat niet om het aantal leerlingen, maar subsidieer meer op basis van een meerjarenprogramma cultuur. Zij vindt ook dat de gemeente een samenwerkingspartner moet zijn. Nu is het zo dat de gemeente bepaalt. Er is nu geen samenwerking, er is niveauverschil. Het moet niet zo zijn dat de gemeente bepaalt en dat MDM de uitvoerder is. Daarom heb ik met klem gesproken in de commissievergadering over samenwerking. Op het gebied van cultuureducatie zijn wij de speler in het veld.
Luister hieronder naar het interview met Gemma Wiegant, voorzitter van MDM.