Afgelopen week konden de belangenverenigingen en particulieren die bezwaren hebben rond de mega-infrastructuuroperatie van het spoor en de N65 in Vught hun bezwaren toelichten in een reeks zittingen van de Staatsraden in Den Haag. Ook Ger Maas en Marianne van Erp van ‘Samen voor Vught’ waren bij die zittingen aanwezig, zij waren afgelopen zaterdag in Blikveld om verslag te doen van hun ervaringen. Wat hen in eerste instantie opviel was de gedegen voorbereiding van de Staatsraden: zij bleken buitengewoon goed ingelezen te zijn en gaven ook de ruimte voor inhoudelijke opmerkingen. Uiteindelijk moet de conclusie zijn dat aan het tracé-besluit niet getornd zal worden, maar dat er mogelijkheden gezocht worden om de aanklevende maatregelen nader te bekijken. Dan moet gezocht worden naar juridische openingen en op het gebied van bijvoorbeeld geluidshinder kunnen de Europese regelgeving op dat gebied en de normen die de WHO (de Wereldgezondheidsorganisatie) wellicht helpen.
De bezwaren vanuit de omwonenden liggen vooral op het gebied van de geluidshinder en de trillingen. Het is immers het vooruitzicht dat 67 goederentreinen per etmaal door Vught zullen rijden, waarvan 25 in de nachtelijke uren, die bezwaren op geluidshinderterrein oproepen. Maar vooral ook op trillingsgebied: daar zijn officieel geen normen voor en dat maakt het nogal problematisch. Nog afgezien van de cumulatiehinder: 2 gigantische projecten – de ombouw van de N65 en de uitbreiding en verdieping van het spoor in Vught – zorgen voor gefundeerde en begrijpelijke bezwaren bij de direct omwonenden.
In het audiofragment hieronder kunt u nog veel meer horen over de manier waarop de hoorzittingen verlopen zijn en welke aspecten nog meer aan de orde gekomen zijn.
Presentatoren: Peter Corvers en Erik Overman.
Techniek: Ludo Servais.