Niet voor het eerst was zaterdag bij Blikveld het vizier gericht op de N65. Op bezoek was Philip Helmer van Vught Participeert, die meteen maar aangaf dat Vught Participeert niet alleen ‘participatie’ najaagt, maar ook ‘transparantie’ en vooral ook ‘zuivere besluitvorming’. In het interview dat u hieronder kunt terug horen komt met name dat laatste uitgebreid aan de orde. Want over die besluitvorming valt heel wat te zeggen en is het nog niet zo eenvoudig tot een gemeenschappelijk inzicht te komen.
Samen met het Comité N65 ziet Vught Participeert een mogelijke oplossing voor het probleem waarvoor de gemeente en Rijkswaterstaat na de ‘afwijzing’ door de Raad van State nu staan. Beide partijen vinden het meer dan de moeite waard een oplossingsrichting te onderzoeken die de N65 binnen het Vughtse grondgebied weer de functie van een lokale weg gaat geven. En men ziet dan als mogelijkheid de zuid-tangent. De huidige N65 zou te westen van Helvoirt om moeten buigen naar het zuiden om zo ten zuiden van Vught langs richting Esch uiteindelijk aan te sluiten op de A2. Doel uiteraard leefbaarheidswinst in Vught met als realiteit dat een stuk natuurgebied moet worden opgeofferd. En dan staat natuurlijk een keuze voor wat men het ergste vindt: toename van het verkeer – denk vooral aan de volgende adder onder het ‘besluiten’gras: fijnstof – of een deel van de natuur opofferen. Als het andere alternatief – volledige ondergrondse ondertunneling van de N65 of een ‘landtunnel’ (bovengronds) niet kan, zou deze variant meer dan de moeite waard zijn te onderzoeken.
In het interview komen maar aspecten aan de orde. Bijvoorbeeld de interpretatie van de conclusies van de Raad van State. Ook de kosten komen aan de orde en het tijdpad wat nodig is om een nieuw zorgvuldig besluit te nemen.
Presentatoren: Peter Corvers en Berry van de Water.
Techniek: Ralph van Dongen.