Onderstaand audiofragment is niet het kortste wat u van een onderwerp van Blikveld kunt terugluisteren. Het onderwerp was het dan ook wel waard: “hoe staat het er nu voor met de uitvoering van het tracé-besluit van anderhalf jaar geleden en de beroepszaken die ingediend zijn bij de Raad van State. En hoe zit de Klankgroep Spoor en Samen voor Vught er nu in”.
Rinus Rubrech van deze belangengroeperingen en Ton Bierbooms, projectmanager bij ProRail waren zaterdag in Blikveld om uitgebreid in te gaan op de diverse lopende – 32 – zaken en problemen. Dat, gezien het genomen tracébesluit, ProRail de opdracht heeft gekregen dat besluit uit te voeren, maar nog wel uitspraken van de Raad van State moet afwachten, men inmiddels met voorbereidende werkzaamheden is begonnen, zal geen bevreemding wekken. Die hebben dan betrekking op het verleggen van kabels en leidingen, rioolwerkzaamheden en dergelijke. En dat men bezig is met de aankoop van panden en percelen. Men is al bezig met het aanvragen van vergunningen voor bijvoorbeeld het kappen van bomen. En, in afwachting van de uitspraken van de Raad van State, richt men zich alleen op zaken die niet tot onherstelbare ‘schade’ leiden. Begonnen gaat straks worden met de aanleg van een vierde spoor om het spoor uit Tilburg niet meer aan te laten sluiten op het spoor richting Eindhoven.
Heel veel onderwerpen komen in het interview aan bod: het gaat over de toekomstige situatie in de Van Miertstraat, de ‘omkering’ van het viaduct van de N65: de N65 wordt over het spoor geleid in plaats van er onderdoor. De rol van de Klankbordgroep komt aan de orde, waarbij vooral ook de trillingsproblematiek, samen met de geluidsproblematiek ter sprake komen. De specifieke problemen voor Vught Noord, waar het spoor niet verdiept komt te liggen, komen ook aan de orde. Ook over de aanbestedingen komt u wat te weten en – alhoewel onder voorbehoud – wanneer er nu zicht komt op de Vughtse bouwput. En in welk jaar? Kortom de moeite waard om er even voor te gaan zitten.
Presentatie: Peter Corvers en Erik Overman.
Techniek: Ludo Servais.
Mij is het prille begin van dit project bijgebleven waarbij Bierbooms bij de eerste bijeenkomst tactisch sprak over het uitgangspunt om meer treinen te laten rijden. Hij liet omstandig weg bij de Vughtse toehoorders dat dit ook in zou houden dat ‘s-nachts de goederentreinen zouden gaan rijden. Deze omissie vind ik onvergeeflijk omdat hij daarmee bewust een verkeerd beeld heeft gegeven. Juist de goederentreinen geven een gigantische overlast voor de Vughtse spoorbewoners.
Tijdens dit interview verschuilt Bierbooms zich achter een genomen politiek besluit en zegt dat hij hier uitvoering aan geeft. Jawel, maar de valse start waar ik hierboven naar verwijs, wordt voor het gemak maar vergeten.
Wat betreft Rubrech kan leuk meepraten en wil vooral ‘vooruit kijken’, en omzeilt het probleem van de overlast door de goederentreinen voor het gemak ook maar even.
Ik hoop echt dat de Raad van State meer verstand heeft.