Ron van Rooij, voorheen van theatergroep Spring en Novalis en nu actief in dagbestedingsprojecten en Helmer de Vries van de Stichting Groen op Weg waren te gast in Blikveld van 3 september. Zij hebben elkaar 4 jaar geleden vanuit hun functies gevonden en ontwikkelen samen duurzame oplossing voor vervoer van mensen in rolstoelen. In de Coronatijd kwamen de dagbestedingen in Schijndel en Vught in de knoei en zijn uiteindelijk samengegaan en is Vught behouden gebleven, thans onder de naam ‘Atelier Morrison’. Er waren wel kosten, maar geen inkomsten. Zij hebben een concept ontwikkeld wat mogelijk maakt om mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel naar de dagbesteding te vervoeren. Na 2015 is de zorg door verandering van wetgeving uitgekleed en wilde de Stichting Groen op weg een oplossing bieden voor de ontstane vervoersarmoede. Door de afschaffing van de AWBZ werd minder geld uitgegeven aan vervoerskosten. Van 176 miljoen in 2015 naar nog maar 22 miljoen. Na de afschaffing van de wet maatschappelijke ondersteuning en de decentralisatie kwam alles op het bordje van de gemeente terecht. Veel zaken werden afgeschaald. Zorginstellingen konden nog wel mensen vervoeren maar de vergoeding betrof maar 17 euro.
Energietransitie wordt door iedereen belangrijk gevonden, maar er moet wel gezorgd worden dat het een inclusieve samenleving blijft. Door de energietransitie komen er meer elektrische bussen op de weg. In Duitsland mag een bus 4200 kg wegen voor het vervoer van rolstoelhouders. In Nederland is dat 3200 kg waardoor er in Nederland nog maar weinig ruimte voor een rolstoel overblijft. De Stichting heeft nu Fiat Ducato’s in bestelling die thans 87.000 euro kosten. De huidige Sprinters die gebruikt worden kosten slechts 42.000 euro. De Stichting leaset de auto’s en geven ze in bruikleen aan de zorginstellingen die daar een vergoeding voor betalen. Om gezamenlijk de lasten te kunnen dragen is er met andere bedrijven contact gezocht en een bus ontwikkeld die de rolstoelhouder trots maakt dat hij/zij in die bus kan zitten. Voor de transitie is geen subsidie beschikbaar. De ene provincie financiert de vrijwilligersgroepen, de andere provincie de gemeenten. Door de samenwerking met een Nederlands bedrijf die zonnepanelen en oplaadpalen levert zijn ze al op de goede weg in de energietransitie. Op die manier kan de dagbesteding zo goedkoop mogelijk gemaakt worden. Maar zij merken ook dat het personenvervoer een complex geheel is waardoor zorginstellingen afhaken. De dagbesteding in deze regio omvat een gebied van ongeveer 25 km.
Luister hieronder naar het interview met Ron van Rooij en Helmer de Vries
Blikveld, zaterdag 3 september
Presentatie Berry van de Water en Ans de Man
Techniek Ludo Servais