Afgelopen nacht heeft Rijkswaterstaat een vangrail geplaatst op de verbindingsboog tussen de A59 en de A2, op de plek waar Sanne (26) en Hebe (10) vorig jaar oktober verongelukten. Eerder werd door de instantie aangegeven dat dit niet nodig was volgens de geldende veiligheidsvoorschriften. Uiteindelijk heeft Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat toch een vangrail laten plaatsen.
De gemeenteraad van Den Bosch heeft meerdere malen aangedrongen op de vangrail, nadat er na het ongeluk van Sanne en Hebe nog twee andere auto’s van de weg raakten. In december stemde de Tweede Kamer nog tegen het plaatsen van een vangrail, op advies van de minister. Het zou geen gevaarlijke locatie zijn volgens Rijkswaterstaat. Daar is de minister nu van terug gekomen.
“We hebben de rol van de infrastructuur van het totale knooppunt geanalyseerd. Alle vier de verbindingsbogen zijn door de wegontwerpers uitgebreid getoetst op aspecten zoals wegverloop, inrichting van de berm en bebording. Op basis van deze analyse heeft minister Harbers nu besloten maatregelen ter verbetering van de veiligheid in al de vier verbindingsbogen uit te voeren. Het gaat dan onder andere om het plaatsen van vangrails, het aanbrengen van reflectoren en het aanbrengen van beplanting voor een betere waarneming van de bocht. Het plaatsen van vangrails kan al gelijk worden uitgevoerd.”