Jongeren uit de regio die op school geen aansluiting vinden door bijvoorbeeld hoogbegaafdheid of autisme, kunnen sinds kort terecht bij Digibende in Den Bosch. Die organisatie opende afgelopen maand haar vijfde vestiging in Nederland, aan de Reitscheweg. “Uiteindelijk willen we graag bereiken dat jongeren weer lekker in hun vel komen te zitten”, vertelt Filemon Wesselink. Hij is naast tv-presentator ook kwartiermaker bij Digibende.
Deelnemers kunnen bij Digibende lessen volgen op het gebied van technologie, ICT en vormgeving. Daarbij kun je denken aan het ontwerpen van videogames, bouwen van websites of het programmeren van robots. Maar ook het maken van muziek en sporten zijn belangrijke onderdelen van het programma. De jongeren kunnen zelf bepalen wat ze willen leren en worden bij dat proces begeleid door pedagogen.
(Tekst gaat verder onder de video)
Hoogbegaafd
Pepijn Bullens en Meike Kok waren als oud-deelnemers deze week aanwezig op de nieuwe locatie in Den Bosch. Beide jongeren vielen vroegtijdig uit op school en kwamen terecht bij Digibende. “Het werd niet echt gepusht. Ik mocht in mijn eigen tempo doen wat ik zelf wilde, zo lang het maar nut had voor mij en mijn toekomst”, vertelt oud-deelnemer Pepijn Bullens. Hij kwam jaren geleden bij Digibende terecht omdat hij als hoogbegaafde jongen geen aansluiting vond op een reguliere school. Na meerdere scholen uitgeprobeerd te hebben, kwam hij thuis te zitten. Ook Meike Kok weet hoe het is om vroegtijdig te stoppen met school. Zij was tot afgelopen maand nog deelnemer bij de vestiging in Utrecht. “Ik was echt heel erg verlegen en had geen sociale kring waarmee ik mijn interesses kon delen.”
Sociaal isolement
Thuis zitten zal voor veel jongeren geen straf lijken, maar daar kijkt Bullens toch echt anders tegenaan: “De eerste twee weken is het leuk, maar daarna merk je dat je vrienden wel op school zitten en je niet de hele dag televisie kan kijken. Dat was best lastig voor mij.” Wesselink legt uit: “Het is heel natuurlijk dat jongeren iets willen leren. Ze willen zich ontwikkelen en niet stilstaan. Bij jongeren die niet naar school gaan, gaat juist daardoor van alles mis. Ze komen soms in een sociaal isolement terecht, hebben geen dagprogramma, komen steeds later hun bed uit en leren bovenal niks.” Hij benadrukt dat deze jongeren niet uitvallen omdat ze geen talenten hebben, integendeel. “We motiveren de deelnemers met dingen waar ze zelf in geïnteresseerd zijn. Hoe mooi is het als je gamen te gek vindt, dat je leert wat er allemaal nodig is om zo’n spel te bouwen?”
Met de kennis over programmeren die Bullens tijdens zijn deelname heeft opgedaan, is hij inmiddels toegelaten tot een opleiding op MBO-niveau 4. “Daar ben ik binnengekomen zonder basisonderwijs of middelbaar onderwijs afgerond te hebben.” Kok werkt nu in de horeca bij een bowlingcentrum en overweegt nog een opleiding te gaan doen.