Patisserie de Rouw heeft op maandag 16 december het 22e estafettestokje van Noordoost Brabant Werkt (NOBW) in ontvangst genomen. Het familiebedrijf wint deze prijs, een fysiek stokje dat van werkgever naar werkgever in Noordoost-Brabant gaat, omdat ze hun werknemers in leren en ontwikkelen alle ruimte geven.
Zoon Niels de Rouw (23) heeft de prijs ontvangen in de prachtig versierde winkel, waar de kerstsfeer er al goed in zit. De Rouw staat tussen de kersttaarten en eetbare kerstornamenten: “Ik ben trots op het winnen van deze prijs. Samen met ons team van inmiddels 50 medewerkers hebben we veel kennis in huis. We hebben elkaar nodig om onze innovatieve lekkernijen te maken. We investeren daarom veel in onze medewerkers.” Juist daarom heeft Patisserie de Rouw het NOBW-estafettestokje ontvangen.
Noordoost Brabant Werkt, de arbeidsmarktsamenwerking van onder meer werkgevers en overheden in Noordoost-Brabant, reikt deze prijs uit aan werkgevers in Noordoost-Brabant. Het stokje gaat van werkgever naar werkgever. De estafette die zo ontstaat, zet de bedrijven en hun initiatieven in de schijnwerpers. De ‘stokjeshouders’ vormen een inspiratie voor andere werkgevers.
Internationale opleidingsplek
Zo ook Patisserie de Rouw in Vught. Het bedrijf is een internationale opleidingsplek. Vanuit de hele wereld komen studenten om het vak te leren. Het zijn studenten die via EU-subsidiebeurzen en uitwisselingsprogramma’s hun praktijkstage in het buitenland mogen volgen. Zij komen naar Vught om de beste in hun vak te worden. Talent wordt ook uit de schoolbanken gehaald. Niels de Rouw: “Ik ga samen met mijn zus Lisa naar open dagen van vakopleidingen om leerlingen enthousiast te maken voor ons vak. Vervolgens selecteren we de beste kandidaten om bij ons stage te komen lopen.”
Patisserie de Rouw is als enige in Nederland aangesloten bij Relais Desserts, de internationale vereniging van toppatissiers. Het is voor iedereen die bij De Rouw werkt belangrijk om zich te blijven ontwikkelen. Er is een voortdurende drang naar innovatie. Het bedrijfsmotto luidt: ‘samen elke dag beter willen worden’. Niels de Rouw: “Daarom zijn we nu ook bezig om een DeRouw-Academy in te richten om stagiaires, leerlingen en werknemers klaar te stomen voor de toekomst. De online academie zal praktische leermogelijkheden bieden. Denk aan het ontwikkelen van technische vaardigheden, samenwerken en levenslang leren.”
Verbinding creëren
Uit recente onderzoeken van onder meer Hart van Nederland blijkt dat een kwart van de Nederlanders zich eenzaam voelt tijdens de feestdagen. Niels de Rouw: “We geloven dat onze producten meer zijn dan alleen lekkernijen; ze zijn een middel om verbinding te creëren. Een mooi voorbeeld hiervan is een trouwe klant die elk jaar onze kersttaart bestelt. Ze deelt de taart met haar buren. Voor haar is zo’n gebaar een manier om iets tastbaars te doen tegen de eenzaamheid, die vaak op deze dagen extra voelbaar is.” Hij besluit: “We willen onze klanten gelukkig maken, juist met kerst. De prijs van Noordoost Brabant Werkt krijgt een mooie plek in onze winkel.”