De verdiepte ligging van het spoor zal worden uitgevoerd door de alliantie Vught Verdiept. Dit is een samenwerking tussen ProRail, Van Hattum en Blankevoort en Boskalis Nederland. Deze alliantie kwam al meteen met goed nieuws. De fly-over die in het oude plan stond, wordt vervangen door een bypass, wat veel minder overlast geeft.
De plannen werden donderdagavond tijdens de raadsdialoog voorgelegd aan de commissie. Ton Bierbooms, projectmanager van ProRail en Pim van Veenendaal van de alliantie, legden wat meer uit.
Op dit moment loopt de N65 onder het spoor door. Na de werkzaamheden zal de weg eroverheen lopen. Tijdens de bouwwerkzaamheden is er een tijdelijke oplossing nodig om het verkeer zou goed mogelijk over de N65 te laten rijden. In het oude plan zou dit gebeuren met een fly-over. Deze hoge weg met twee rijstroken zou achttien maanden door Vught lopen. De alliantie heeft echter een alternatieve oplossing gevonden in een bypass op maaiveldniveau van drie rijstroken. Deze zal minder overlast veroorzaken dan de fly-over. De bypass is ook nog goedkoper dan de eerder bedachte fly-over. Het enige nadeel van deze oplossing is dat de N65 tot twee keer toe drie weken helemaal dicht moet. Dat zal echter in de zomers van 2028 en 2029 gebeuren, op een moment dat het relatief rustig is op de weg.
Wethoude Mark Du Maine is blij met het alternatieve plan. “In het nieuwe plan is er veel minder overlast en kan het verkeer beter doorstromen. Het gaat nu ook om de duur van acht maanden in plaats van de eerder genoemde vijftien maanden. Ook voor de direct omwonenden is er een groot voordeel. De fly-over zou op slaapkamerhoogte langs de woningen aan de Lekkerbeetjenlaan lopen. De bypass is gewoon op maaiveldhoogte. En in het oude plan zou er in dubbele shifts gewerkt worden, dus dag en nacht, om het op tijd af te krijgen. Dat is met de bypass ook niet meer nodig. Bijkomend voordeel is ook dat er minder bouwverkeer nodig is. En er is een extra rijbaan beschikbaar van Den Bosch naar Tilburg, waardoor de doorstroming van het verkeer beter is.”
Verdiept spoor
Op dit moment is de BAM al geruime tijd bezig met de voorbereidingen voor het verdiepte spoor. In oktober van dit jaar zal het tijdelijk spoor in gebruik worden genomen. Per 1 januari 2026 wordt de grond overgedragen en kan de alliantie beginnen. Zij gaan een verdiept spoor van ongeveer 2,2 kilometer aanleggen. In het voorjaar kunnen Vughtse inwoners al iets van dat werk gaan merken. Dan zal er een ankerpaalproef plaatsvinden ter hoogte van de bouwhal van de carnavalswagens aan de Molenvenseweg en is er een damwandenproef ter hoogte van het station. Voor die laatste proef worden wanden van vijftien tot twintig meter hoog door Vught vervoerd en in de grond aangebracht.



Foto’s: Niek Persoon