Home Gemeentenieuws Les maatschappijleer werd debat-les

Les maatschappijleer werd debat-les

Leerlingen Havo4 Maurick College met raadslid Ans Beijens - foto gemeente Vught

Hoe voer je een goed debat? De leerlingen van Havo 4 van het Maurick College weten er sinds vorige week alles van. Zij kregen in het kader van maatschappijleer debat-les van raadslid Ans Beijens.

De les debatteren was gericht op het naspelen van een gemeenteraadsvergadering, waarbij de tafels in een u-vorm werden opgesteld om interactie te bevorderen. De leerlingen hadden zich voorbereid op diverse actuele politieke onderwerpen, zoals tijdelijke huisvesting, inzet van boa’s en duurzame energie. Het debat richtte zich op het thema duurzame energie, waarbij de leerlingen politieke partijen vertegenwoordigden. De partijen waren D66, PvdA-GroenLinks, VVD en CDA, elk met vier leden.

Raadslid Ans legde de spelregels uit: eerst hield elke partij een pitch (1e termijn) en daarna volgde een discussie (2e termijn). Ans gaf tips voor een overtuigende lichaamshouding tijdens het spreken. Tijdens de pitches benadrukte D66 het belang van klimaatverbetering, PvdA-GroenLinks sprak over gezamenlijke oplossingen voor de klimaatcrisis, VVD uitte zorgen over horizonvervuiling en steunde kernenergie en CDA benadrukte de verantwoordelijkheid voor de aarde en steunde zonne-energie.

Kritische vragen

In de 2e termijn stelden partijen elkaar kritische vragen over hun standpunten, zoals subsidies voor zonnepanelen en kernenergie, wat leidde tot een levendige discussie. Ans zorgde ervoor dat alle leerlingen aan bod kwamen. De debat-les eindigde met Ans’ positieve terugblik op het debat, waarbij ze enkele leerlingen aanwees als potentiële toekomstige raadsleden.

Leerlingen van Havo 4 van het Maurick College leerden hoe ze een goed debat voeren in een les geleid door raadslid Ans Beijens. De les simuleerde een gemeenteraadsvergadering, met de klas opgedeeld in partijen: D66, PvdA-GroenLinks, VVD en CDA. Na uitleg van de spelregels, hield elke partij een pitch over hun standpunt over duurzame energie. Vervolgens stelden ze elkaar kritische vragen en discussieerden ze over onderwerpen als subsidies voor zonnepanelen en kernenergie.

Ans zorgde ervoor dat alle leerlingen betrokken waren en gaf tips voor een overtuigende lichaamshouding. Ze prees de leerlingen voor hun luister- en debatvaardigheden en zag potentieel voor toekomstige raadsleden.