Op de raadsagenda van 4 juli stond het beleidsplan zand- en half verharde wegen. Tot nu toe worden de klachten individueel behandeld maar er is behoefte aan een eenduidige oplossing waarin bereikbaarheid voorop staat. Daarom is er een afwegingsmatrix opgemaakt om eenduidig de klachten te behandelen. Na een levendige discussie werd gekozen voor structureel onderhoud en verbeteren afwatering van de weg met nadruk op routes naar (sport)verenigingen en scholen.
Betekenis zand- en half verharde wegen
De zand- en half verharde wegen hebben niet alleen een verkeersfunctie. Ze zijn immers ook waardevol op het gebied van natuurhistorie, cultuur, recreatie en landschap. Deze kwaliteiten en het landelijk karakter van deze wegen worden zoveel mogelijk behouden en wordt er rekening gehouden met andere behoeften en belangen die bij deze wegen een rol spelen. De gemeente is als wegbeheerder verantwoordelijk voor circa 51 km aan openbare zand- en half verharde wegen en krijgt geregeld vragen en klachten over de wegen. De klachten gaan b.v. over overlast door stof en kuilen en de (verkeers)veiligheid.
Het probleem van zand- en half verharde wegen is dat het gemotoriseerde verkeer op deze wegen toeneemt door een toename van bebouwing. De toename van bebouwing leidt tot een verandering van het type verkeer (onder andere zwaardere en grotere voertuigen). Deze intensivering heeft als gevolg extra slijtage aan deze wegen, met tot gevolg een stijging van het aantal klachten.
Probleemstelling
Om de zand- en half verharde wegen te beheren zijn budgetten nodig voor het dagelijks en regulier onderhoud. Aan de raad werden voor het plan drie scenario’s voorgelegd.
Scenario 1 – De huidige onderhoudsstrategie handhaven;
Scenario 2 – Structureel onderhoud
Scenario 3 – Structureel onderhoud en verbeteren afwatering van de weg.
Commissievergadering
In de commissie van 27 juni tekende zich al een meerderheid af voor scenario 3. Koen van Dinther (VVD) wilde al een splitsing. Zijn fractie was voor scenario drie en vroeg daarnaast aandacht voor fietsende jeugd naar sportverenigingen. Willem Jan de Graaf (D66) wilde toen al weten wat de meerwaarde van scenario 3 is. Zijn fractie wilde ondanks de goedkopere variant nog niet meegaan met scenario 2. Ayah Yacoub (SP) was al blij dat het ad hoc beleid naar een structureel beleid ging.
Raadsvergadering
In de raadsvergadering van 4 juli waren partijen het erover eens dat er een beleidsplan kwam. Een belangrijk onderdeel van het debat betrof de afwatering bij zandwegen.
Zoals reeds in de commissie aangegeven door Koen van Dinther (VVD) werd door zijn fractie gezamenlijk met D66 en fractie Rasenberg een amendement ingediend. Deze had betrekking op scenario drie en kozen daarnaast voor een verbeterde afwatering betrekking hebbende op wegen die door fietsende jeugd naar verenigingen en scholen werden gebruikt. Daarnaast werd om een extra budget gevraagd van € 20.000,-. Dit amendement werd tijdens de vergadering mede ingediend door Joris Vrensen (PLV). De PLV ging overstag omdat wethouder Du Maine de toezegging deed dat de € 20.000,-, die aanvankelijk ten koste zou gaan van de WSD, opgenomen werd in de integrale begroting.
Samenvatting
Samenvattend werd het voorstel van het college met het door een meerderheid van de raad ondersteund amendement gewijzigd betrekking hebbend op scenario drie (structureel onderhoud) aangevuld met het inclusief verbeteren van de afwatering voor die zand- en half verharde fietspaden op routes naar sportvelden, scholen en recreatievoorzieningen. Daarnaast in te stemmen met het structureel beschikbaar stellen van aanvullend budget van € 90.000 voor het preventief schouwen en plegen van onderhoud, waarbij onder voorbehoud van vaststelling hiervan € 70.000 bij de integrale afweging in de Kadernota 2025-2028 en het extra structurele budget van € 20.000 integraal af te wegen in de programmabegroting.
Het door Gemeentebelangen ingediend amendement met de strekking dat de 3 scenario’s in het ‘beleidsplan zand- en half verharde wegen’ niet voldoende maatwerk zouden bieden voor enkele half verharde wegen waarvoor dit wél noodzakelijk is haalde het niet. Tevens werd het verzoek gedaan om de matrix uit te breiden omdat ze daar de optie ‘verbeter structuur en uitbreiden onderliggend wegennet’ miste.
D66 was van mening dat maatwerk adhoc was en zij liever dit structureel zagen. Het CDA daarentegen was van mening dat maatwerk belangrijk was en met het amendement van de VVD niet alle problemen opgelost zouden worden bij de half verharde wegen.