In Vught wordt gewerkt aan de aanleg van het tijdelijke spoor voor project PHS Den Bosch-Vught. In de komende maanden worden in 14 nachten, verspreid over 10 weken, treinen met ballast aangevoerd. Aanvankelijk zouden deze treinen kwartshoudende ballast bevatten. In overleg met de Nederlandse Arbeidsinspectie is echter besloten om het tijdelijke spoor zowel met kwartsloze als kwartshoudende ballast aan te leggen. Dit heeft geen gevolgen voor de omgeving en de planning.
Wat betekent dit?
ProRail heeft recent overleg gehad met de Nederlandse Arbeidsinspectie over de uitgangspunten voor het gebruik van kwartsloze en kwartshoudende ballast in de tijdelijke situatie in Vught. Hieruit is naar voren gekomen dat bij de bouw van de tijdelijke sporen in Vught, zowel ter hoogte van het huidige station als het tijdelijke station, kwartsloze ballast wordt toegepast.
Kwartshoudende en kwartsloze ballast moeten gescheiden worden verwerkt. Om dit mogelijk te maken is aannemer BAM verzocht om de tijdelijke sporen vanaf de N65 tot en met overweg Molenstraat te voorzien van kwartsloze ballast. Het tijdelijke spoor tussen overweg Molenstraat en overweg Wolfskamerweg, evenals het traject ten noorden van de N65, wordt aangelegd met kwartshoudende ballast.
Kwartsloze ballast
ProRail werkt aan de transitie naar het gebruik van kwartsloze ballast in alle projecten. Op dit moment is er echter nog onvoldoende kwartsloze ballast beschikbaar voor alle projecten. Daarom wordt per project een afweging gemaakt over de toepassing hiervan. Over deze verdeling zijn afspraken gemaakt met de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Zo wordt bijvoorbeeld bij stations en tunnels gewerkt met kwartsloze ballast. Voor het tijdelijke spoor in Vught was aanvankelijk gekozen voor kwartshoudende ballast, omdat het om een tijdelijke situatie gaat. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van kwartsloze ballast krijgen projecten met een definitief karakter voorrang.