In een Raadsinformatiebrief die onlangs verscheen wordt de voortgang belicht over de kap van bomen in het kader van de ombouw van de N65 en het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Meteren-Boxtel. De werkzaamheden aan de Rijksinfra-projecten zorgen voor een jarenlange ingrijpende verandering van het groen en het landschap rondom het spoor en de weg in Vught. Er gaan aanvankelijk heel wat bomen verdwijnen om de projecten tot uitvoering te kunnen brengen. Maar er wordt nu al werk gemaakt van de herplant van bomen. Voor iedere boom die verdwijnt verschijnt een nieuwe. Gestreefd wordt ook om meer bomen terug te planten. Met verschillende personen en groepen gaat en wordt reeds gesproken over de invulling van het groen en het planten van bomen.
De kapvergunningen voor de N65 kunnen pas worden gebruikt wanneer het
bestemmingsplan N65 Vught onherroepelijk is. Voor de kapvergunningen PHS geldt, dat deze pas kunnen worden gebruikt als het Tracébesluit onherroepelijk is. Bij PHS betreft de aanvraag een aantal van 424 kapvergunningen. Het totaal aantal te kappen bomen in de gemeente Vught voor PHS ligt rond de 600. Bij de N65 gaat het voor Vught om 1012 kapvergunningen en in totaal om 1047 bomen.
De compensatie van de te kappen bomen wordt opgelegd in de vergunning. Beide projecten hebben daarnaast aangegeven ook de bosschages te compenseren alsmede de kleinere bomen waarvoor geen kapvergunning behoeft te worden aangevraagd. Bij de N65 worden daarnaast 277 extra bomen geplant. Dat is overeenkomstig het Natuurkwaliteitsplan behorende bij het bestemmingsplan N65 Vught en bedoeld om het buitengebied een impuls te geven. Voor beide projecten geldt dat in het gebied rondom de verdiepte ligging zoveel mogelijk bomen terug komen. Door de verdiepte ligging is er echter minder ruimte om op dezelfde plek bomen terug te plaatsen vanwege de tunnelwand, een scherm of talud. In het gebied daaromheen wordt groen geplant wat past bij de laanstructuur zoals heesters en rododendrons en in de nabijheid bomen. De bomen die niet binnen het plangebied teruggeplaatst kunnen worden worden elders in de gemeente gecompenseerd.
De provincie zal medio 2023 beginnen met de eerste kap van de bomen. Deze planning is afhankelijk van de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Bij PHS Meteren-Boxtel zal ProRail medio 2024 beginnen met de eerste kap van de bomen aan de westzijde van het spoor, nodig voor de aanleg van het tijdelijke spoor en medio 2025 aan de oostzijde. Vanaf 2025 tot 2029 zal in deelfasen gewerkt worden aan de verdiepte ligging en de gehele spoorzone, ook weer afhankelijk van de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Bij beide projecten heeft al participatie plaatsgevonden bij de planvorming. Ook bij de uitvoering zal, daar waar mogelijk, participatie plaatsvinden, zowel over de inrichting van plangebieden als over de bomenplant. In alle gesprekken die gevoerd gaan worden is uitgangspunt dat herplanting moet passen in het gebied en moet bijdragen aan het groene, leefbare aanzicht van de gemeente Vught.