De Provincie publiceerde informatie over de bomenkap voor de ombouw van de N65. IVN/Natuur- en Milieugroep Vught vindt die info voorbarig en niet accuraat.
Het is heel triest dat zo veel bomen moeten wijken voor de infraplannen. IVN/NMV accepteert dit. Mits de compensatie voldoende is. De voorlichting stelt nu dat voor elke gekapte boom er één terugkomt. Maar dat staat niet in het bestek: er komen volgens plan honderden bomen mínder terug bij de weg. En wat er terugkomt zijn boompjes die veel kleiner zijn dan de 150-jarige eiken. Dat leidt ter plekke tot blijvende ecologische achteruitgang: minder schaduw, water-, fijnstof-, stikstof- en CO2-afvang. Zelfs over een eeuw is er dwars door Vught veel minder groen dan nu.
Meer bomen – en struiken – kunnen ter plekke prima als je ze dichter op elkaar zet, met zg. blijvers en wijkers. Dus ook snelle groeiers die na enkele decennia kaprijp zijn. Maar Rijkswaterstaat wil geen dichtere beplanting, want: te lastig en niet veilig. Hoezo? Al het groen komt straks veilig achter nieuwe vangrails. Wel zoekt de gemeente naar veldjes, ergens ver weg van de weg en spoor, om daar ter compensatie nog boompjes te planten. Nieuw bos aanplanten is prima, maar tel het niet mee als compensatie.
De wet wil dat hier bij kap gelijkwaardige herplant binnen de planlocatie komt. Het plan voldoet niet aan die eis. Bij de Raad van State merkten wij dat de rechters ons bomenbetoog goed begrepen. Wij vinden dat de gemeente eerst de uitspraak moet afwachten. Het is nu te vroeg voor kapvergunningen.
Bron: Vereniging IVN/Natuur- en Milieugroep Vught