Home Cultuur & onderwijs Verkeer locatie Het Kwartier speelt grote rol

Verkeer locatie Het Kwartier speelt grote rol

Raadsdialoog - foto Niek Persoon/NOVO3

Tijdens de raadsdialoog op 17 oktober stond de presentatie van varianten voor de bouw van Het Kwartier centraal. De bijeenkomst had als doel om de raadsleden in een informele setting te informeren over de uitwerking van de varianten 2A, 2B en 5, zodat zij begrip kregen van het besluit van het college van 20 september 2024. Hierbij werd besloten om varianten 2A en 2B af te laten vallen en te kiezen voor locatie 5 (JFKennedylaan/Loonsbaan).

Het Kwartier

Vertegenwoordigers van onderzoeksbureau Laride, Sygma en UArchitects gaven toelichting op de drie varianten en lichtten toe waarom de keuzes 2A en 2B afvielen. Deze varianten voldeden niet aan de benodigde oppervlakte volgens het Programma van Eisen (PvE), en ook de Vughtse verordening onderwijshuisvesting speelde hierbij een belangrijke rol. Daarnaast bleek dat het speelterrein voor de kinderen aan specifieke eisen moet voldoen. Hoewel er werd overwogen het speelterrein op de eerste verdieping te plaatsen, bleek dit geen haalbare optie.

Keuze voor variant 5: kansen en uitdagingen

Locatie 5, aan de JFKennedylaan/Loonsbaan, biedt perspectief, maar kent ook uitdagingen. De aanwezigheid van monumentale bomen, parkeergelegenheid nabij de rotonde en geluidsnormen (de zogeheten 30-meter lijn) spelen een belangrijke rol bij de verdere ontwikkeling van deze optie.

Tijdens een participatieavond op 9 oktober werd nog een alternatieve variant voor locatie 5 besproken, waarbij de school richting de scouting gebouwd zou kunnen worden. Ook hierbij werden door bewoners zorgen geuit over de verkeersafwikkeling in de buurt.

Vragen vanuit de commissie richtten zich onder meer op de speelruimte en de integrale huisvesting van het IKC (Integrale Kind Centrum). Een voorstel om het parkeren op de begane grond en de school op de eerste en tweede verdieping te plaatsen werd als niet-realistisch beschouwd.

Onderzoeken naar flora, fauna en geluidsoverlast

Voor variant 5 zal nog nader onderzoek worden gedaan naar de flora en fauna, met name naar de leefgebieden van dieren zoals de das, de wezel en de steenmarter. Hoewel ernaar gestreefd wordt om de monumentale bomen te sparen, zal er alleen onderzoek naar boombewonende dieren plaatsvinden als er bomen gekapt moeten worden.

Akoestiek

Wat betreft de akoestiek voldoen alle varianten aan de standaard verkeerslawaai-eisen. Echter, voor de varianten 2A en 2B zouden extra schermen tussen het speelterrein en de woningen nodig zijn om stemgeluid te reduceren. Voor variant 5 wordt geadviseerd om maatregelen te treffen tegen geluidsoverlast door bijvoorbeeld het plaatsen van geluidsschermen of schuttingen, rekening houdend met de 30 meter grens tussen woningen en school.

Verkeersrapport

Hoewel het verkeersrapport nog ambtelijk getoetst wordt, zijn de voorlopige conclusies dat variant 5 een complexe optie zal zijn, vooral vanwege de verkeersafwikkeling en geluidsnormen.