Het is ruim twee jaar geleden dat Kinderopvang Onder de Pannen en Openbare Basisschool De Piramide elkaar vonden in een Kindcentrum. Die samenwerking, waarbij kinderen van 0 tot 13 jaar onder één dak kunnen spelen, leren en zich kunnen ontwikkelen, is een mooie stap op weg naar een Integraal Kind Centrum. Met twee jaar ervaring concluderen Rob Sterke en Denise Hassing tevreden: “We versterken elkaar echt.”
“De samenwerking gaat heel natuurlijk”, stelt directeur Rob Sterke van Onder de Pannen vast, wanneer hij terugkijkt op de afgelopen twee jaar. Daar kan Denise Hassing, directeur van De Piramide, hem alleen maar gelijk in geven. “We hebben ook écht geïnvesteerd in een relatie met elkaar”, vult zij aan. “We zijn vooraf gaan kijken waar de gemeenschappelijkheid zat, gaan zoeken waar het sámen kon.” Dat werkte. “De teams hebben elkaar gevonden”, heeft Denise ondervonden. “Allebei willen we bovendien uitstralen dat je je hier als kind welkom mag voelen, om wie jij bent.” Rob Sterke heeft gemerkt dat dat een meerwaarde oplevert. “Ouders kiezen bewust voor De Piramide”, weet hij.
Kwaliteit
De groeiende samenwerking krijgt onder meer gestalte in gezamenlijke activiteiten zoals maandvieringen, gezamenlijke ateliers en voorleesmomenten voor peuters en kleuters. Het totale team telt bijna 50 krachten, die samen aan het creëren zijn geslagen. “Je kunt informatie gemakkelijk overdragen. De lijnen zijn kort en de leerkrachten en onze beroepskrachten lopen gewoon bij elkaar binnen”, ziet Sterke. Hassing benadrukt dat niets in beton gegoten is: “We maken het passend, denken na over hoe iets het beste kan. We steken moeite in wat we belangrijk vinden. Veiligheid bijvoorbeeld. De kwaliteit van wat wij hier doen dient goed te zijn, ongeacht hoeveel kinderen we opvangen.” Sterke sluit zich daar volledig bij aan: “Wij kennen álle kinderen hier op school bij naam. Daardoor worden ze gezien en gehoord en voelen ze zich veilig.”
Openbare identiteit
Beide organisaties zien tot hun tevredenheid het resultaat van hun samenwerking. “Elk kind is uniek en mag zich ontwikkelen op de manier die bij het kind past”, stelt Sterke. In die ontwikkeling hebben zowel kinderopvang, school als ouders hun eigen rol. “Een Kindcentrum is méér dan samen in een pand zitten”, klinkt het uit twee monden. Aan beide kanten van de lijn smaakt de samenwerking dan ook naar méér. Dat komt bijvoorbeeld al tot uiting in het verzorgen van onderwijs voor de nieuwkomers vanuit de gemeente Vught en in de aanwezigheid van een logopediepraktijk in het pand. “We werken hier vanuit een openbare identiteit”, besluit Hassing. “Dan sta je dus open voor iedereen!”