Home Cultuur & onderwijs Regenboogvlag aanleiding voor project

Regenboogvlag aanleiding voor project

Sander Pieters, manager Jeugd en Jongerencentrum Elzenburg en stagiare Eva Slijters, student pedagogiek aan de Fontys Hogeschool, vertelden in Blikveld over het project Inclusie.  Het project gaat over bewustwording, waarbij jongeren kennismaken met groepen in onze samenleving die uitsluiting kennen of hebben gekend. Ook wordt er een relatie gelegd naar de Tweede Wereldoorlog. Daar werden o.a. naast Joden, Sinti en Roma de dupe van uitsluiting. In het heden hebben groepen jongeren dit uitgesloten voelen van de maatschappij nog steeds.

Sinds oktober is Eva als stagiaire bezig met het onderwerp uitsluiting van jongeren. Daarnaast zijn er ook 6 MBO en 2 HBO studenten actief die qua leeftijd dichter bij de doelgroep staan en die makkelijker zien wat er gebeurt en wat passend bij de begeleiding zou zijn. De kracht van het jongerenwerk is ook bij vermaak en recreatie zinvolle onderwerpen te behandelen. De keuze voor onderwerpen zijn veelal het signaleren van maatschappelijke trends die aandacht verdienen en dingen die voor je neus gebeuren. Na de opening van het regenboogzebrapad voor het gemeentekantoor, dat onderdeel uitmaakte van een project, werd in Elzenburg tijdens de nabespreking hierover in een ander lokaal een regenboogvlag van de muur getrokken. Dit was een signaal om te zeggen daar moeten we iets mee. Dit was het begin van het project ‘Jíj mag wél meedoen!’ De vraag die gelijk gesteld wordt als zoiets gebeurt is: ‘Waar komt die aversie vandaan?.’  “Als er dan gesprekken worden gevoerd door de stagiaires met die groep blijkt dat er veel onbekendheid en onbegrip is en er wordt geageerd uit groepsdruk. ‘De een wil stoerder zijn dan de ander en zo wordt er een eigen waarheid gecreëerd. En dan ga je nadenken dat je er iets mee moet alleen hoe ga je dit aanpakken. In het vervolgtraject zijn we vragen gaan stellen aan de jongeren maar zijn niet in discussie gegaan. Tijdens het werken met de groep zag je beweging komen en zag je dat ze vaak niet weten waar ze het dan over hebben. En zo is een verband gelegd met de Tweede Wereldoorlog. Er zijn bezoeken gebracht aan Kamp Vught en vandaar zijn de excessen van uitsluiting onderzocht’, aldus Eva. Ook worden er nog gesprekken gevoerd met o.a. Sinti en Roma. In het kader van het project wordt een bezoek gebracht aan Westerbork en gaat er een groep jongeren naar Auschwitz wat al gruwelijk indrukwekkend is. En als dan de verhalen erbij komen en de beleving van verschillende groepen wiens levens daar geëindigd zijn, zal dit nog meer pakken bij de jongeren. Het geheel wordt straks gebruikt als voorlichtingsproject op basisscholen. Voor de groep jongeren die mee gaan doen, wordt voor de zomervakantie een teambuildingsproject georganiseerd. Er wordt gewerkt aan de groepsdynamiek en na de vakantie wordt over de inhoud gesproken. Uit praktische overwegingen is gekozen voor een groep van elf jongeren en drie begeleiders. De opzet is om het project een aantal jaren te draaien. “Het uitgesloten voelen is een probleem wat altijd blijft en dat wordt met een project ook niet opgelost maar we willen de bewustwording van het probleem vergroten”, aldus Sander. Als jongerencentrum draag je bij aan de bouw van de samenleving. En het thema inclusie past bij de samenlevingsopbouw.

Sander en Eva roepen jongeren op om mee te doen: Ben jij ongeveer tussen de 16 en 20 jaar oud en heeft dit onderwerp –om welke reden dan ook- jouw interesse? Wil je je er in verdiepen, een onvergetelijke ervaring opdoen en anderen vertellen over wat je hebt beleefd? Kom dan op 1 juni om 19.30 uur naar Jeugd- en Jongerencentrum Elzenburg.

Beluister hieronder het interview

Blikveld, zaterdag 13 mei
Presentatie Ans de Man en Erik Overman
Techniek en editor Ralph van Dongen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in