Kristel Molenkamp (docent Nederlands aan het Maurick College) en Ton Wagenaars (oud-basisschoolleraar en oud-docent Nederlands Sint-Janslyceum in ‘s-Hertogenbosch) waren in Blikveld. Zij werden ondervraagd over het gevaar van de teruglopende leesvaardigheid van de de jeugd.
Is het inderdaad zo erg of is het allemaal wat overdreven. Het pisa-onderzoek onder 15-jarigen onderzocht de wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid. Dat is een nogal specifieke groep en een even specifieke invalshoek en geeft derhalve geen compleet beeld over de leesvaardigheden van de jeugd. Wel is het een duidelijk signaal voor het onderwijsveld.
De praktijkervaring van het Maurick College na het verbod in de klas de mobieltjes te gebruiken, is misschien leerzaam. Sinds daar het mobieltjesverbod ingevoerd is praten de leerlingen weer veel meer met elkaar, soms meer dan de bedoeling is. Er is ook meer ruimte om te lezen in de les. De beide Neerlandici waren het er over eens dat het telefoongebruik – het mobieltje – een heel grote rol speelt en/of gespeeld heeft bij de ‘erosie’ van de leesvaardigheid. En de rol van de invloed van corona voor deze leeftijdscategorie mag niet onderschat worden.
Literatuuronderwijs
Of de leesvaardigheidsproblemen zo schrikbarend zijn, is niet zo duidelijk. Op het Maurick College bespeurt Kristel Molenkamp een verbetering van het literatuuronderwijs. Ze ziet ook het (school-)bibliotheekgebruik toenemen en de leerlingen kunnen ‘leesmeters’ maken, onder meer door bij projecten krantengebruik te stimuleren. Oud-basisschoolleraar Ton Wagenaars deelt het positivisme van zijn collega niet helemaal. Hij vindt het programma op de basisscholen te overladen met andere zaken als taal en rekenen. Hij vindt ook dat de Pedagogische Academies (de pabo’s, vroeger de kweekschool) te weinig aandacht besteden aan het lezen en het leren om kinderen te laten lezen. Over de rol van de ouders bij leesvaardigheid, over de onbekendheid van lopende uitdrukkingen, over het tijdgebrek om taal te oefenen, over de wijze waarop met kinderen gecommuniceerd wordt, kunt u meer horen als u luistert naar onderstaand geluidsfragment.
Presentatoren: Joop Kraan en Peter Corvers; Techniek en Editor: Ralph van Dongen.