Docent Nederlands op het Maurick College in Vught, Marion Ott, was in Blikveld om te praten over de verontrustende constatering dat het leesniveau in Nederland zich in een neerwaartse spiraal bevindt. Niet alleen in Nederland overigens, maar ook buiten Nederland. Hoe komt dat en waarom is het moeilijk dat leesniveau op korte termijn weer te doen stijgen?
Marion Ott geeft Nederlands in de onderbouw (13 tot 15 -jarigen) van het Maurick College. Zij is ook geschiedenisdocent en ervaart heel sterk dat de motivatie om ‘lappen’ tekst te moeten lezen niet bepaald groot is bij de leerlingen. Als uit onderzoeken blijkt dat de leesvaardigheid al zo’n dikke tien jaar aan het verminderen is, dan moeten daar oorzaken aan ten grondslag liggen. Uit die onderzoeken blijkt een weerzin tegen lezen, met name zakelijke en lange teksten en een vermindering van de woordenschat, met name schooltaalwoorden. Als oorzaken wordt, naast de coronaperiode die de vermindering in leesvaardigheid versneld heeft, de digitalisering als belangrijkste factor genoemd.
‘Begrijpend lezen’ is aan een ‘hervorming’ toe als men het leesplezier weer wil doen stijgen. Dat kan gebeuren door de manier waarop begrijpend lezen wordt aangeboden op zowel de basisschool als middelbare school. Het Maurick College is een ‘leesoffensief’ begonnen, ondersteund door een uitgebreide schoolbibliotheek. De leerlingen een meer eigen keuze toestaan in wat ze willen lezen kan daarbij helpen. In het interview dat u via onderstaand audiofragment kunt terugluisteren kunt u horen, welke risico’s kleven aan verminderde leesvaardigheid. Ook welke rol de docent kan spelen bij het stimuleren van het lezen. En dat het een langdurig proces is om het leesniveau weer te doen stijgen. Een apart probleem bij dit proces is overigens, met name op de basisscholen, het tekort aan leerkrachten. In Vught speelt dat overigens minder.
Presentatoren: Peter Corvers en Ans de Man.
Techniek en editor: Ralph van Dongen.
Interview met Marion Ott (docente Nederlands Maurick College).