Sander Wieringa
Je vraagt je af voor wie wethouder Mark du Maine nu eigenlijk werkt, voor Vught of voor Rijkswaterstaat? Want zijn kijk op de N65 negeert Vught.
Eerst een disclaimer: ik trad op voor de Natuur- en Milieugroep Vught in de beroepszaak tegen het bestemmingsplan N65 en ben dus partijdig. Afijn. Dat beroep eindigde vorig jaar met het vonnis van de Raad van State dat de bezwaren gegrond waren en niet te repareren. Dus als Vught nog iets met de N65 wilde dan moest er een ander plan komen.
Daar is nu een jaar lang naar gekeken en wat is de uitkomst? “We houden vast aan het oude plan. Voorlopig lukt dat niet, gezien de stikstofcrisis. Maar die zal vanzelf gauw wel over gaan en dan proberen we het gewoon nog een keer.” Kort samengevat.
Binnenkort gaat de gemeenteraad erover praten. De raad is sinds de vernietigende uitspraak van de rechters sceptisch geworden. En met de bevindingen die er nu liggen is daar alle reden toe. Onderzoeksbureau Antea bekeek het plan opnieuw en concludeerde: kansloos. Alleen, tja, zeg nooit nooit. Dus zette Antea er dan toch een openingetje bij. Als nieuwe rekentrucs mogen, als de natuur gezond is, als het Europese natuurrecht wordt afgeschaft, als alle boeren stoppen, als benzine verboden wordt, als koeien geen scheten meer laten, als er geld zat is, ja, dan is het plan wellicht in de toekomst niet geheel uitgesloten. Voor wethouder genoeg om meteen op NOVO3 te zeggen: “Ik ben blij dat we door kunnen”. Huh?
Antea geeft inzichten die eerder onder de tafel bleven. We zien nu dat het oude plan in Vught 16.300 extra voertuigbewegingen per dag gaat aantrekken, dat is 45% méér dan er nu op de N65 rijden! Met binnen de kortste keren weer files. Dus ook evenzoveel meer herrie, stank, stikstof en fijnstof. De gemeenteraad mag zeggen of Vught dat kan verdragen. De natuur rond Vught in elk geval níet. Regeringscommissaris Johan Remkes zei het in twee stikstofrapporten: “Niet alles kan overal”. Dit kan hier dus niet.
Het oude N65-plan is vooral goed voor spreiding van het verkeer op de Brabantse rijkswegen. Meer verkeer door Vught is minder verkeer op de A58 en A59. Ook de provincie ziet dat graag. Maar Vught is de sjaak. Niet alleen op de rijksweg maar ook in de kommen. Op de Helvoirtseweg in Vught tot 2400 auto’s per dag méér, op de Torenstraat in Helvoirt 2600 auto’s erbij. De dorpen verstikken. Enige voordeel: geen stoplichten meer. Fijn, maar ik zie per saldo geen gemeentebelang.
Wethouder Du Maine hield zijn pleidooi voor de wensen van rijk en provincie op NOVO3, staande voor een oud schilderij voorstellende ‘de plundering van een dorp’. Op het schilderij zien we hoe de staatse troepen in de tachtigjarige oorlog een dorp als Vught teisterden. Een passend en cynisch decor voor zijn betoog over de N65.