Theo Vorstenbosch
Al lange tijd is de verkeersveiligheid in de dorpskernen van Vught een hot item. In Cromvoirt ijvert men al jaren voor meer veiligheid. Door allerlei omstandigheden is het erg onveilig op de doorgaande wegen in het dorp. Het wordt steeds drukker vanwege het personeel en bezoekers van o.a. het Nationaal Monument, de PI, het Geniemuseum. IJM, het Jeroen Bosch Ziekenhuis en recreanten. Door de steeds slechter worden doorstroom van het verkeer op de N65 kiezen veel automobilisten voor de routes over de dorpen. De bedrijven in en rondom Cromvoirt groeien steeds verder. Het gaat dan vaak over bedrijven waar er meer voertuigen komen en die voertuigen steeds groter en zwaarder worden. Zij kunnen geen kant op en moeten door de dorpen om hun werk te kunnen doen. De wegen door de dorpen zijn niet op zoveel en zo’n zwaar verkeer ingericht. In Cromvoirt al helemaal niet, omdat daar geen trottoirs zijn c.q. ruimte voor voetgangers naast de weg en weinig ruimte voor fietsers. In de afgelopen jaren heeft de gemeente met allerlei maatregelen wel geprobeerd de veiligheid te verbeteren. Wegversmallingen, drempels, 30 km zone, smileys en recentelijk nog uitbreiding van de 30 km zone en een duidelijke dorpsentree. Uiteindelijk helpt het een beetje, maar zet het niet echt zoden aan de dijk. Het probleem blijft dat er te veel en te veel zwaar verkeer door de dorpen komt en er nog steeds vaak veel te hard gereden wordt. Natuurlijk wil de gemeente wel weten of het allemaal waar is wat de dorpsbewoners beweren en moest er gemeten en geteld worden. Het duurde nogal een tijd voor dat het tellen daadwerkelijk kon plaatsvinden omdat door allerlei omstandigheden er lange tijd een vertekend beeld zou ontstaan. Dat werd veroorzaakt door o.a. de corona epidemie en het beurtelings afsluiten van verschillende toegangswegen. Onlangs is er wel weer geteld en zijn er nieuwe gegevens bekend. De telling waarbij men ook zou achterhalen wat de automobilisten er toe bracht om door Cromvoirt te rijden, heeft helaas nog niet plaats kunnen vinden. Voor de bedrijven en de verkeerscomités was het echter allang duidelijk dat de beste oplossing gezocht moet worden in alternatieve routes buiten de dorpen om. De bedrijven in en rondom Cromvoirt hadden zelf al een bureau in de arm genomen om te onderzoeken welke alternatieve routes er voor hen gerealiseerd zouden kunnen worden, zodat ze niet meer over de dorpen zouden hoeven. De realisering van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) zorgt al voor een verbeterde verkeersafwikkeling richting A59. Alleen een deel van Vlijmen heeft daar helaas geen baat bij. Ook de gemeente Vught realiseerde zich dat alternatieve routes een bijdrage zouden kunnen leveren aan de verkeersveiligheid in de dorpen. Een bureau onderzocht vijf mogelijke routes maar kwam tot de conclusie dat er geen enkele route gerealiseerd kon worden omdat er steeds wel weer een hobbel was die niet genomen kon worden. Het betreft dan natuur, eigendom, bestaande structuur, financiën e.d. Gelukkig was de reactie van de wethouder dat de gemeente het er niet bij laat zitten en toch naar een oplossing zoekt. Dat kan ook niet anders, want de nieuwe cijfers van o.a. de tellingen in Cromvoirt geven aan dat er heel erg veel zwaar verkeer door het dorp komt en het alleen maar gevaarlijker wordt. De kans op ernstige ongevallen neemt steeds verder toe. Het moet anders. En het kan met een goede wil echt wel. Kijk maar naar een nieuwe weg voor de PI. Die komt er ook. Dat “zware” verkeer komt in ieder geval straks niet meer door het dorp. Ik denk dat een van de onderzochte alternatieve ook wel in aanmerking komt om gerealiseerd te worden. In de afwegingen die de gemeente maakt zal de verkeersveiligheid zwaarder moeten wegen en de doorslag moeten geven t.o.v. natuur, eigendom, bestaande structuur of financiën. Want waar een wil is, is een weg.